سنتز و بهینه سازی چارچوب فلز-آلی (MOF) جهت استخراج آفت‌کش‌های ارگانوفسفره از نمونه‌های بیولوژیکی کشاورزان

فهیمه جلالزایی ℗, فاطمه کارگر شورکی, مصطفی خواجه ©, علیرضا اویسی

سنتز و بهینه سازی چارچوب فلز-آلی (MOF) جهت استخراج آفت‌کش‌های ارگانوفسفره از نمونه‌های بیولوژیکی کشاورزان

کد: G-67513

نویسندگان: فهیمه جلالزایی ℗, فاطمه کارگر شورکی, مصطفی خواجه ©, علیرضا اویسی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل شیمیایی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

سموم ارگانوفسفره رایج‌ترین سموم دفع آفات هستند که کشاورزان به‌طور قابل‌توجهی با این سموم مواجهه دارند. از عوارض مواجهه با این سموم کاهش فعالیت آنزیم استیل کولین استراز و به دنبال آن علائم عصبی می‌باشد؛ هدف از مطالعه حاضر سنتز يک چارچوب فلز-آلي جديد و استفاده ازآن‌جهت استخراج آفت‌کش‌های ارگانوفسفره (دیازینون و متیل پاراتیون) از نمونه‌های بیولوژیکی خون و ادرار کشاورزان می باشد.

روش کار

در مطالعه حاضر، ابتدا یک چارچوب فلز-آلی عامل دار شده با اکسیم بر پایه سریم سنتز شد. مورفولوژی جاذب توسط میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM/EDX)، ساختار کریستالی آن با PXRD و سطح مؤثر جاذب با روش BET مشخص شد. پارامترهاي مؤثر بر استخراج از قبیل pH محلول نمونه، سرعت جریان محلول عبوری نمونه، حجم و سرعت جریان شوینده با استفاده از روش طراحی آزمایش به روش سطح پاسخ و طراحی مرکب مرکزی بررسی شدند. منحنی کالیبراسیون رسم شد و سپس آنالیت استخراج شده توسط دستگاه اسپکتروفوتومتری فرابنفش-مرئی و کروماتوگرافی مایع با عملکرد بالا با ستون فاز معکوس C18 تعیین مقدار شد و تجزیه در طول‌موج 254 و 277 نانومتر برای دیازینون و متیل پاراتیون صورت گرفت. به‌منظور آزمودن صحت و دقت روش جهت اندازه¬گیری و تعیین سموم، ارقام شایستگی شامل LOD، RSD% و LOQ مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته‌ها

با استفاده از جاذب سنتز شده، حداکثر ظرفیت جذب به ترتیب برای دیازینون و متیل پاراتیون 2/476 میلی‌گرم در گرم و 5/454 میلی‌گرم در گرم بدست آمد. pH بهینه محلول نمونه برای دو ترکیب دیازینون و متیل پاراتیون برابر 8/5 بدست آمد. مقادیر بهینه جهت سرعت جریان محلول عبوری نمونه 2 میلی‌لیتر در دقیقه، حجم شوینده 6/0 میلی‌لیتر و سرعت جریان شوینده 2/0 میلی‌لیتر در دقیقه بدست آمد که منجر به استخراج 1/97 درصد دیازینون و 96 درصد متیل پاراتیون شد. حد تشخیص برای ارگانوفسفاتهای دیازینون و متیل پاراتیون به ترتیب 04/0 و 6 0/0 میکروگرم بر لیتر به دست آمد. جهت دیازینون و متیل پاراتیون به ترتیب دقت در یک روز 6/1 و 9/1 و روزهای مختلف 3/4 و 9/3 درصد بدست آمد.

نتیجه‌گیری

به‌طورکلی جاذب سنتزشده ازلحاظ حساسيت و جذب گزينشي در ماتریکس‌های پيچيده عملكرد قابل قبولي را نشان داد. مزايايي همچون راحتي استفاده، ساده و ارزان بودن روش سنتز، سریع و راحت بودن عمل استخراج، كاهش خطر مسدود شدن ستون دستگاه‌های آناليز پيشرفته همچون HPLC توسط ذرات باقيمانده درون نمونه و همچنين عملكرد اختصاصي باراندمان بالا این جاذب را برای کاربردهای آماده‌سازی نمونه مناسب می‌کند.

کلمات کليدی

استخراج فاز جامد، ارگانوفسفره

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.