risk Assessment of musculoskeletal disorders among workers in a petrochemical industry using the Nordic questionnaire

حسین ولدی اطهر © ℗, فاطمه بهرامی, مسعود خسروی پور, مصطفی شاه محمدی

risk Assessment of musculoskeletal disorders among workers in a petrochemical industry using the Nordic questionnaire

Code: G-52016

Authors: حسین ولدی اطهر © ℗, فاطمه بهرامی, مسعود خسروی پور, مصطفی شاه محمدی

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Ergonomics

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

در جهان صنعتی امروز بسیاری از کارگران و کارکنان ناچارند خود را با شرایط نامناسبی که محیط و ابزار مورداستفاده بر آن‌ها تحمیل می‌کنند منطبق و متناسب سازند و با محدودیت‌های ایجاد شده به گونه ای کنار آیند. اختلالات اسکلتی عضلانی از شایع ترین آسیب‌های شغلی در کشورهای صنعتی و درحال توسعه می‌باشد. این مطالعه باهدف بررسی این اختلالات در یک صنعت پتروشیمی در سال 1400 انجام گردید.

Method

این مطالعه سرشماری باهدف ارزیابی میزان اختلالات اسکلتی-عضلانی در شاغلین یک صنعت پتروشیمی انجام شد. برای این منظور پرسش‌نامه نوردیک تکثیر و در بین افراد شاغل توزیع گشت و پس از ارائه توضیحات لازم به پرسنل توسط افراد تکمیل شد که از این بین تعداد 207 نفر این پرسش‌نامه را به شکل صحیح تکمیل و ارائه کردند. این افراد در بخش عمومی پرسش‌نامه از نظر فاکتور‌هایی مانند وضعیت تأهل، جنسیت، سن، نوع فعالیت (ایستاده، نشسته، توأم)، شغل دوم، فعالیت ورزشی، ساعت کاری، نوع دست عامل (چپ،راست،هردو)، مدت زمان نشستن، محدودیت حرکتی، حمل بار و اعمال نیرو و در بخش اختصاصی پرسش‌نامه به ناحیه‌های بدن درد خود در بازه‌های زمانی مشخص اشاره کردند سپس این اطلاعات توسط نرم‌افزار spss نسخه 25 مورد آناليز قرار گرفتند و نتایج ارائه شد.

Results

پس از جمع‌آوری اطلاعات و پردازش آن‌ها مشاهده شد که 99.5% از جامعه آماری مرد و تنها 5% شاغلین خانم بودند که از این میان 24.6% از افراد در واحدهای اداری با شیفت 8 ساعته مشغول به کار بودند و سایر افراد شیفت کاری 12 ساعته داشتند. 29% از این مشاغل به‌صورت نشسته و 1.4% به‌صورت ایستاده و 69.6% به‌صورت توأم نشسته و ایستاده انجام می‌شدند. از این میان تنها 42 درصد شاغلین دارای برنامه ورزشی منظم بودند. همچنین مشاهده شد 59.4% درد در ناحیه کمر، 46.4% دارای عارضه در ناحیه گردن، 42% درد زانو، 40.5% درد در ناحیه شانه، 39.1% درد در ناحیه فوقانی پشت، 29% درد در ناحیه باسن، 24.5% درد در ناحیه مچ دست، 15.9% درد در مچ پا و 14.5% افراد درد در ناحیه آرنج را گزارش داده‌اند. همچنین مشخص شد هر واحد در کدام نواحی بیشتر میزان درد را گزارش داده است.

Conclusion

باتوجه‌به نتایج به‌دست‌آمده مشاهده شد که کارکنان دارای مشاغل توأم نشسته بیشتر در نواحی گردن،فوقانی پشت،شانه،مچ و آرنج درست و کارکنان دارای فعالیت‌هایی همچون حمل و بلندکردن بار بیشتر در نواحی کمر،زانو و شانه احساس عارضه نموده‌اند. توصیه می‌گردد جهت کاهش این عارضه‌ها کارهای فیزیکی تا حد ممکن کاهش و آموزش جهت انجام صحیح کار به پرسنل ارائه گردد. همچنین بهبود برنامه کاری به همراه برنامه ورزشی می‌تواند سبب ایجاد بازیابی بدنی در پرسنل گردد.

Keywords

اختلالات اسکلتی عضلانی، پرسش‌نامه نوردیک، ارگونومی

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.