ارزیابی پوسچر کارکنان اداری صنایع فرایندی به روش ROSA

حسین ولدی اطهر © ℗, فاطمه بهرامی, مسعود خسروی پور, مصطفی شاه محمدی

ارزیابی پوسچر کارکنان اداری صنایع فرایندی به روش ROSA

کد: G-38046

نویسندگان: حسین ولدی اطهر © ℗, فاطمه بهرامی, مسعود خسروی پور, مصطفی شاه محمدی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

عدم توجه به اصول ارگونومی در محیط کار آسیب¬ها و هزینه¬های بسیار زیادی برای کارکنان و کارفرمایان به دنبال خواهد داشت. پوسچر نامناسب در محیط کار و انتخاب نادرست تجهیزات اداری چیدمان غیراصولی آن¬ها موجب وارد آمدن فشار زیادی بر سیستم اسکلتی عضلانی افراد می¬گردد. روش سربع ارزیابی تنش اداری (ROSA) جزو روش¬های جدید ارزیابی پوسچر ارگونومی کارکنان اداری است که دارای قابلیت اطمینان قابل قبولی می¬باشد.

روش کار

این مطالعه مقطعی در سال ۱۴۰۰ در چند شرکت فعال در زمینه صنایع فرآیندی انجام شد. ارزیابی پوسچر با استفاده از روش ROSA برای کارکنان بخش¬های مختلف این صنعت انجام پذیرفت. ۱۸۰ نفر از کارکنان بخش اداری این صنایع به روش سرشماری مورد ارزیابی قرار گرفتند. پس از کسب رضایت آگاهانه حین کار تصاویری با استفاده از دوربین از زوایای مختلف از هر فرد تهیه گردید. سپس در قالب مصاحبه¬ای کوتاه در خصوص مدت زمان نشستن وی بر روی صندلی و استفاده از مانیتور و تلفن و موس و کیبورد سوال شد. اطلاعات بدست آمده از مصاحبه در فرم از پیش تهیه شده ثبت و پس از اتمام فرآیند جمع¬آوری داده¬ها هر تصویر ثبت شده و اطلاعات مصاحبه توام با یکدیگر در قالب روش مذکور توسط ارزیاب مورد ارزیابی قرار گرفتند.

یافته‌ها

یافته¬های حاصل از این این پژوهش نشان داد که میانگین نمره ROSA در جمعیت مورد بررسی برابر پنج می¬باشد. بطور کلی ۶۹درصد افراد مورد بررسی در شرایط غیر استاندارد مشغول به فعالیت می¬باشند. میانگین نمره نهایی صندلی و مانیتور و تلفن و موس و کیبورد به ترتیب برابر با ۵ و ۴و ۲و ۳و ۳ می¬باشد. میانگین نمره لوازم جانبی در جمعیت مورد بررسی برابر ۴ می¬باشد. میانگین مدت زمان استفاده از صندلی بیش از ۴ ساعت بصورت متناوب است. این مقدار برای مانیتور و تلفن و موس و کیبورد ۱ الی ۴ ساعت بصورت متناوب می¬باشد. ۶۶/۶۶ درصد از کارکنان روزانه بیش از ۴ساعت مشغول کار با مانیتور هستند. ۷۱ درصد کارکنان روزانه ۱ الی ۴ساعت بصورت متتاوب مشغول صحبت با تلفن هستند. ۶۶/۵۶ درصد از کارکنان ۱ الی ۴ساعت بصورت متتاوب از موس استفاده می¬کنند. ۷۵ درصد افراد روزانه ۱ الی ۴ساعت بصورت متناوب از کیبورد استفاده میکنند.

نتیجه‌گیری

با توجه به میانگین کلی نمره ارزیابی به روش ROSA و مدت زمان کار با مانیتور کارکنان میتوان با آموزش اصول ارگونومیک و همچنین در برخی موارد با جایگزینی صندلی¬های دارای پشتی و تکیه¬گاه آرنج قابل تنظیم با کمترین هزینه در راستای بهبود پوسچر کارکنان و کاهش ریسک های ارگونومیک همچون اختلالات اسکلتی - عضلانی حین انجام کار گام برداشت

کلمات کليدی

ارزیابی پوسچر و ROSA وکار اداری

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.