evaluationing the performance of laboratory hoods in several petrochemical industries

حسین ولدی اطهر © ℗, رویا مرادی پور, فاطمه بهرامی, مسعود خسروی پور, مصطفی شاه محمدی

evaluationing the performance of laboratory hoods in several petrochemical industries

Code: G-96810

Authors: حسین ولدی اطهر © ℗, رویا مرادی پور, فاطمه بهرامی, مسعود خسروی پور, مصطفی شاه محمدی

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Chemical factors

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

هود آزمایشگاهی به‌منظور محصورسازی و تخلیه بخارات، فیوم¬ها و میست¬های تولید شده در حین کار با مواد شیمیایی و برای کاهش خطرات ناشی از آن استفاده می‌شود و باعث حفاظت کاربر در برابر مواد شیمیایی هوابرد می‌شود؛ زیرا مواجهه با عوامل زیان‌آور شیمیایی برای سلامتی مضر بوده و ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. این مطالعه باهدف ارزیابی عملکرد هودهای آزمایشگاهی در چند صنعت پتروشیمی انجام شد.

Method

در این مطالعه عملکرد 28 عدد هود آزمایشگاهی در صنایع پتروشیمی جنوب کشور مورد ارزیابی قرار گرفت. به‌منظور ارزیابی عملکرد هودهای آزمایشگاهی از روش آزمون سرعت در دهانه هود (سرعت ورودی) و آزمون دود مرئی (جریان دود) در دو حالت آزمون دود با حجم کم و حجم زیاد و مطابق با استاندارد ISIR14037 استفاده شد. مطابق با این روش ابتدا اطلاعات مربوط به ویژگی‌های ساختاري شامل ابعاد دهانه هود، عمق هود، وضعیت بدنه خارجی (AirFoil)، بافل (Baffle)، میان‌بر (By-pass)، پنجره(Sash) و ویژگی‌های موقعیتی نسبت به منابع ایجاد جریان هوا شامل دریچه‌های سیستم تهویه عمومی، درب‌ها و پنجره¬هاي آزمایشگاه گردآوري گردید. سپس آزمون سرعت دهانه هود در مناطق چهارگانه سنجش سرعت دهانه و در حالت‌های ظرفیت مکش 50% و 100% هود و همچنین در حالت‌های مختلف درصد باز بودن SASH (%25،%50،%75،%100) سنجش و ارزیابی شدند و درنهایت نتایج حاصل از آن بررسی و تفسیر شد.

Results

میانگین سرعت دهانه هریک از هودها در مقایسه با حداقل مقدار قابل‌قبول 80فوت بر دقیقه نشان‌داد در مقایسه بین حالت‌های باز بودن Sash برای 86و100درصد از هودها(50%و100% توان هود)سرعت جریان هود در حالت‌های 25%باز بودن دهانه در حد قابل‌قبول و مناسب بود؛ اما این نتایج برای 50%باز بودن دهانه هود به 57و86درصد از هودها در حد قابل‌قبول و در حالت 75%باز بودن دهانه به 14و29درصد کاهش‌یافت و در حالت 100%باز بودن با 50%توان هود هیچ یک از هودها در وضعیت قابل‌قبولی قرارنداشتند و تنها14درصد در حالت 100%توان هود سرعت جریان مناسبی را ایجاد‌می‌کردند. درخصوص نتایج آزمون دودمرئی در دوحالت آزمون دود با حجم کم و حجم زیاد نیز نشان‌داد که 86و100درصد(50%و100% توان)از هودها در حالت 25%بازبودن دهانه ربایش در حد قابل‌قبول قراردارند و شرایط ایمن را جهت کار با مواد شیمیایی فراهم می¬سازند این درحالی‌است که 29و86درصد از هودها در حالت 50%باز بودن دهانه در شرایط مناسبی قرارداشتند و هیچ هودی در حالت باز بودن بیش از 50درصد دهانه با 50%توان هود قابلیت مکش دود را نداشتند این مقادیر برای 100%توان هود به ترتیب 57و43درصد

Conclusion

بیشتر هودهای مورد بررسی عملکرد مناسبی نداشتند و قادر به کنترل مواجهه تنفسی نبودند، لذا به‌منظور حفظ سلامتی کارکنان اصلاح سیستم تهویه مانند ایجاد بافل مناسب و اصلاح توان مکشی هود و همچنین استفاده از وسایل حفاظتی مناسب توصیه میشود.به کارکنان آموزش داده شود که در حالت‌های ایمن که 25 درصد sash باز باشد انجام کار در زیر هود بافاصله کمتر از 6 اینچی از هود استفاده نمایند.

Keywords

هود آزمایشگاهی، آزمون سرعت در دهانه، تهویه، آزمون دود مرئی

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.