Investigating the progress of biological sample preparation methods to determine very low amounts of heavy metals in occupational samples (a review study)

مقداد کاظمی ℗, ویدا رضایی هاچه سو, رجبعلی حکم آبادی, سیدجمال الدین شاه طاهری ©

Investigating the progress of biological sample preparation methods to determine very low amounts of heavy metals in occupational samples (a review study)

Code: G-48065

Authors: مقداد کاظمی ℗, ویدا رضایی هاچه سو, رجبعلی حکم آبادی, سیدجمال الدین شاه طاهری ©

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Toxicology

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

آماده سازی نمونه ها، یکی از مراحل تعیین مقدار آنالیت ها در فرآیند تجزیه و تحلیل نمونه های بیولوژیکی در ارزیابی مواجهه با سموم است. که باعث افزایش میزان خلوص نمونه، استخراج و غنی سازی آنالیت ها و اصلاح نمونه احتمالی برای تطبیق آن با نیازهای دستگاه های تجزیه می شود. مطالعه حاضر بصورت ساختار یافته، به مرور مطالعات انجام گرفته در زمینه تدوین و توسعه روش های آماده سازی نمونه های بیولوژیکی پرداخته است.

Method

در این مطالعه مروری ساختار یافته، کلیه مقالاتی که بین سال¬های 2009 تا 2019 در زمینه توسعه¬ و تدوین روش های آماده سازی نمونه، به منظورآنالیز مقادیر جزئی فلزات سنگین در نمونه های بیولوژیکی شغلی، به زبان انگلیسی که در مجلات معتبر دنیا چاپ شده بودند وارد مطالعه شدند. به منظور جستجوی مقالات مرتبط، با تمرکز بر روی روش های مختلف فیزیکو - شیمیایی آماده سازی نمونه و از ترکیب کلید واژه های Mesh و غیر Mesh، بدون اعمال محدودیت در نوع مطالعه، در پایگاه داده های Pubmed، Web of science، Scopus و Embase استفاده شد. لازم به ذکر است که در مطالعه حاضر، تنها مطالعاتی که مربوط به نمونه های بیولوژیکی انسانی و مرتبط با شغل بودند مورد بررسی قرار گرفتند و وارد مطالعه شدند.

Results

با توجه به نتایج مطالعه، پس از بررسی کلید واژه ها در پایگاه های داده ای، تعداد 2964 مقاله جمع آوری شد. پس از حذف مقالات تکراری و بررسی مقالات با توجه به عنوان و چکیده آن ها، تعداد 59 مقاله باقی ماند که متن کامل آن ها به دقت مورد مطالعه قرار گرفت و از این تعداد تنها 8 مقاله با توجه به معیارهای مطالعه، وارد مرور سیستماتیک شدند. 5 مورد از 8 مقاله مورد مطالعه (5/62%)، اختصاص به توسعه و تدوین روش های آماده سازی نمونه جهت استخراج فلز جیوه از نمونه های بیولوژیکی داشت. درحالیکه مهمترین و بیشترین نمونه بیولوژیکی مورد استفاده در بین مطالعات مورد نظر، نمونه ادرار (در 75% مطالعات) بود. براساس نتایج، روش استخراج فاز جامد (SPE)که در 5/37% از مطالعات به کار رفته بود بعنوان پرکاربردترین روش در بین روش های آماده سازی نمونه در این مطالعه معرفی شد.

Conclusion

براساس بررسی انجام شده، نتیجه گیری می شود که با تدوین و توسعه روش های مختلف آماده سازی نمونه و همچنین اختصاصی کردن این روش ها برای فلزات مختلف، می توان ضمن کاهش قابل ملاحظه هزینه ها و زمان استخراج، باعث افزایش کارایی و ساده سازی مراحل آماده سازی و تشخیص نمونه ها شد.

Keywords

آماده سازی نمونه، نمونه بیولوژیکی، استخراج، فلزات سنگین

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.