بررسی وضعیت بهداشت محیط و ایمنی در آرایشگران مناطق ۸ و ۱۳ شهر تهران

مسعود فشکی © ℗, حسین فاضلی فرد

بررسی وضعیت بهداشت محیط و ایمنی در آرایشگران مناطق ۸ و ۱۳ شهر تهران

کد: G-24590

نویسندگان: مسعود فشکی © ℗, حسین فاضلی فرد

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

سلامتی یا بهداشت عبارت است از رفاه کامل جسمانی، روانی و اجتماعی و نه صرفا نداشتن بیماری و فقدان معلولیت. همچنین ایمنی را می توان میزان درجه دور بودن از خطر تعریف نمود. آرایشگری از حرفه های مهم و تاثیرگذار در سلامتی جامعه است. لذا این مطالعه با هدف ارزیابی بهداشت و ایمنی آرایشگران مرد مناطق ۸ و ۱۳ شهر تهران در سال ۱۴۰۱ انجام گرفت.

روش کار

این پژوهش یک مطالعه توصیفی-تحلیلی می باشد که طی آن اصول ایمنی و بهداشتی آرایشگران مرد مناطق ۸ و ۱۳ شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه مورد بررسی شامل ۵۰ آرایشگر مرد مناطق ۸ و ۱۳ شهر تهران می باشند. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه چک لیستی شامل ۱۵ سوال که از ادغام چک لیست «مجموعه چک لیست های بهداشتی (محیط و اماکن) شرکت ملی گاز ایران» و مجموعه آئين‌نامه‌ دستورالعمل و استاندارد¬هاي بهداشت محيط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در حیطه های آگاهی مرتبط با بهداشت فردی و شغلی، عملکرد بهداشتی آرایشگر، مقررات بهداشتی ماده ۱۳ و نکات بهداشت محیطی و ایمنی تهیه شده بود، پس از آن برای نظرخواهی، پرسشنامه در اختیار چند تن از کارشناسان و صاحب نظران بهداشت و ایمنی قرار گرفت که در نهایت با نظرات اصلاحی آنها، اعتبار علمی ان تایید گشت. سپس با مراجعه مستقیم به واحد شغلی مورد پژوهش پرسشنامه تکمیل گردید.

یافته‌ها

یافته¬های پژوهش درباره میانگین سنی جامعه مورد پژوهش (۳۶.۶ سال) حاکی از جوان بودن جامعه مورد پژوهش ما می¬باشد. یافته¬های پژوهش درباره وضعیت تحصیلی جامعه مورد پژوهش ما پائین بودن سطح تحصیلی آرایشگران را نشان می¬دهد، به گونه¬ای که ۷۲% از آرایشگران دارای تحصیلات دیپلم به پائین می¬باشند و تنها ۲۸% از آنان دارای تحصیلات دانشگاهی می ¬باشند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که تنها ۶۸% از افراد به استفاده همیشگی از روپوش و لباس کار مناسب در محیط کار اعتقاد دارند. ۷۸% از آرایشگران دارای کارت بهداشت بودند. ۶۸% از آرایشگران از پیش بندهایی به رنگ روشن برای مشتریان استفاده می کردد. با توجه به نتایج و یافته¬های بدست آمده وضعیت آرایشگران از لحاظ ایمنی و بهداشتی در وضعیت خوبی قرار دارد.

نتیجه‌گیری

با توجه به نتایج و یافته¬های بدست آمده وضعیت آرایشگران از لحاظ ایمنی و بهداشتی در وضعیت خوبی قرار دارد. کمبود آگاهی بهداشتی در ارتباط با شغل و عملکرد ضعیف آرایشگران در این خصوص، نیاز به افزایش سطح آگاهی، نگرش و عملکرد بهداشتی آرایشگران از طریق برگزاری برنامه های آموزشی و بازآموزی دارد.

کلمات کليدی

آرایشگرمرد، آگاهی، نگرش، بهداشت، ایمنی

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.