Investigating the anthropometric fit of experts in scientific-research laboratories with their workstations

زهره کرمی ℗, زهرا ناصرزاده, ندا مهدوی ©

Investigating the anthropometric fit of experts in scientific-research laboratories with their workstations

Code: G-73582

Authors: زهره کرمی ℗, زهرا ناصرزاده, ندا مهدوی ©

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Ergonomics

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

اختلالات اسکلتی عضلانی ناشی از شغل در بین مشاغل‌ آزمایشگاهی بسیار شایع می‌باشد. يكي از مهمترين علل اختلالات، عدم تناسب فرد با ایستگاه کاری مي‌باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف ارزیابی پوسچر بدنی کارشناسان آزمایشگاه‌های علمی – تحقیقاتی با استفاده از روش‌ ارزیابی پوسچر NERPA، سنجش ابعاد آنتروپومتری و سپس بررسی تناسب آنتروپومتریک آنان با ایستگاه‌های کاریشان در پردیس یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال 1401 خواهد بود.

Method

در این مطالعه توصیفی- تحلیلی تعداد 32 نفر از کارشناسان آزمایشگاه‌های تحقیقاتی شرکت کردند. بـراي مطالعـه شـيوع اخـتلالات اسكلتي عضلاني مرتبط با كار از پرسشنامه نوردیک استفاده گردید و براي ارزيابي پوسچر روش NERPA به صورت ارزیابی همزمان حین کار و تهیه عکس از پوسچر کاری به کار گرفته شد. علاوه براین ابعاد آنترپومتری کاربردی مورد نیاز مطالعه (ارتفاع چشم ، شانه و آرنج در حالت ایستاده و ارتفاع چشم، شانه، آرنج، زانو، رکبی در حالت نشسته و زاویه گردن حین کار) و مشخصات ایستگاه کار ( ارتفاع صندلی، ارتفاع میز کار در حالت نشسته و ایستاده، ارتفاع تکیه گاه صندلی) ثبت شد. سپس به بررسی تطابق افراد با ایستگاه کاری و ارتباط با بروز اختلالات اسکلتی- عضلانی پرداخته و مداخلاتی جهت بهبود ایستگاه کاریشان پیشنهاد شد.

Results

بر اساس یافته‌ها بیشترین میزان شیوع درد در یک سال گذشته به ترتیب در نواحی گردن ( 7/68 درصد) و کمر (37/59 درصد) و پشت (87/46 درصد) بود. ارزیابی پوسچر بدنی با استفاده از روش NERPA سطح اقدامات اصلاحی در سطح متوسط با امتیاز 3 و4 (62/65 درصد) و نیاز به مطالعات بیشتر ارزیابی شد. همچنین نمره گردن با 62/40 درصد، بالاترین امتیاز ریسک در این روش را به خود اختصاص داد. میانگین (انحراف) معیار ابعاد آنتروپومتریک ایستاده کارکنان شامل ارتفاع چشم 94/156 (22/8)، ارتفاع شانه 30/139 (77/7) و آرنج 12/108 (30/6) سانتی‌متر و در حالت نشسته، ارتفاع چشم 18/78 (96/8) ، ارتفاع شانه 69/61 (36/6)، ارتفاع آرنج 27/31 (98/5)، ارتفاع رکبی 94/40 (45/3) و ارتفاع زانو 94/53 (45/3) اندازه‌گیری شد. بررسی تطابق بین افراد و ایستگاه کاریشان نشان داد ارتفاع 87/96 درصد از صندلی‌ها، 5/87 درصد میزهای کار نشسته، 5/87 درصد تکیه‌گاه‌های صندلی و 125/12 درصد ارتفاع میز کار ایستاده در حالت غیر‌منطبق و نامناسب هستند.

Conclusion

نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که شیوع علائم اختلالات اسکلتی عضلانی در کارشناسان آزمایشگاه‌های ‌تحقیقاتی بالاست و سطوح‌ ریسک ارزیابی ارگونومیکی اکثر فعالیت‌ها در سطح ریسک متوسط قرار دارند. به نظر می‌رسد عدم تناسب آنتروپومتریک با ایستگاه‌کاري عموماً منجر به پوسچر کاري نامطلوب و در نتیجه شیوع بالای اختلالات اسکلتی – عضلانی شده است. لذا تأمین تناسب آنتروپومتریک بین کارکنان آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و ایستگاه‌های کاریشان با هدف کاهش این اختلالات ضروری می‌باشد.

Keywords

اختلالات اسکلتی عضلانی، NERPA، کارکنان آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، تناسب آنترپومتریک

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.