Design and fabrication of nanofiber sensor based on metal-organic framework functionalized with Eu3+ for biomonitoring trans-trans muconic acid in urine samples.

حسین فتحی ℗, محمدجوادعصاری, عبدالرحمن بهرامی, صابر علیزاده, داوود نعمت اللهی, مجید حبیبی محراز ©

Design and fabrication of nanofiber sensor based on metal-organic framework functionalized with Eu3+ for biomonitoring trans-trans muconic acid in urine samples.

Code: G-47329

Authors: حسین فتحی ℗, محمدجوادعصاری, عبدالرحمن بهرامی, صابر علیزاده, داوود نعمت اللهی, مجید حبیبی محراز ©

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Toxicology

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

بنزن از مهمترین ترکیبات آلی فرار (VOCs) می‌باشد که به دلیل استفاده‌ی گسترده‌ به عنوان حلال و ماده‌ی اولیه جهت تولید بسیاری از ترکیبات، جز آلاینده‌های اصلی محیط کار طبقه بندی می‌شود. مطالعه حاضر، در جستجوی روشی نوین جهت بهبود کارایی چارچوب‌های فلزی-آلی (MOF) عامل دار شده با Eu3+ جهت سنجش سریع و ارزان قیمت ترانس- ترانس موکونیک اسید به عنوان شاخص بیولوژیکی مواجهه شغلی با بنزن در ادرار انسان می‌باشد.

Method

چارچوب‌ فلزی آلی Cu-BTC از طریق روش الکتروسنتز و سازگار با محیط زیست در محلول آبی و دمای اتاق سنتز شد در ادامه کاتیون‌های Eu3+ از طریق اصلاح پساسنتزی (PSM) در تخلخل‌ها کپسوله شدند، همچنین با هدف افزایش پایداری و کارایی حسگر اقدام به الکتروریسی Eu3+@CU-BTC شد. خواص فیزیکی و شیمیایی، ماده‌ی سنتز شده با استفاده از تکنیک‌های FT-IR، XRD، EDX، FE-SEM، TGA تعیین گردید و پس از بهینه سازی شرایط آزمایشگاهی از جمله pH، به منظور تعیین پایداری و کارایی حسگر سنتز شده و همچنین توانایی آن در اندازه گیری ترانس ترانس موکونیک اسید در شرایط واقعی مجموعه‌ای از آزمایشات طراحی شد. در ادامه با توجه به تغییرات ایجاد شده در شدت لومینسانس (کوئنج) بر اثر حضور مقادیر مختلف ترانس- ترانس موکونیک اسید در محلول آبی مقدار آنالیت هدف تعیین شد.

Results

نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که در حضور غلظت‌های مختلف آنالیت‌ مورد نظر، می‌توان شدت لومینسانس حسگر را تا 2/7 برابر کاهش داد. علاوه بر این، کاوشگر مورد استفاده می تواند تا به صورت متوالی 5 بار در فرآیند تشخیص مورد استفاده قرار گیرد. در مقایسه با سایر روش‌های اندازه‌گیری جهت تعیین مقدار آنالیت هدف روش بهینه ¬شده دارای مزایای بیشتری از جمله عدم استفاده از حلال سمی، رنج خطی دینامیکی بالاتر و زمان اندازه‌گیری کوتاه‌تر می‌باشد. محدوده ضریب همبستگی خطی (R)، محدوده خطی و حد تشخیص به ترتیب برابر با 9990/0، mg.ml-1 5/1- 001/0 و μg.ml-1 1/2 محاسبه شد. حد تشخیص کمّی روش¬ پیشنهادی از حد مجاز مواجهه بیولوژیکی ترکیبات مذکور از مقادیر بیان شده توسط انجمن دولتی متخصصین بهداشت صنعتی آمریکا (ACGIH)، بسیار پایین-تر به¬ دست آمد. این حسگر همچنین دارای پایداری بالایی در pH مختلف با قابلیت استفاده مجدد بالا را نشان می‌دهد که برای تشخیص ترانس- ترانس موکونیک اسید و متابولیت‌های آن در کاربردهای عملی مفید است.

Conclusion

روش¬¬ پیشنهادی در این مطالعه دقیق، حساس، دارای سهولت کاربرد، دوستدار محیط‌زیست، سریع و مقرون به ¬صرفه می¬¬باشد که می¬توان از آن در تعیین طیف¬ وسیعی از مقادیر مختلف ترانس- ترانس موکونیک اسید در نمونه¬های واقعی ادرار بهره¬گیری نمود. از این رو می¬توان از این روش¬ به¬ عنوان روشی جایگزین برای رویکردهای پیشین جهت پایش بیولوژیکی شاغلین در مواجهه با بنزن بهره¬گیری نمود.

Keywords

چارچوب‌های آلی‌- فلزی عامل‌دار - یوروپیوم،Cu-BTC،ادرار

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.