Occupational hazard Sources for vaccinators in Covid-19 vaccination centers

ویدا زراوشانی ©, مهدی صفری ℗, کیانا رضایی پور

Occupational hazard Sources for vaccinators in Covid-19 vaccination centers

Code: G-72406

Authors: ویدا زراوشانی ©, مهدی صفری ℗, کیانا رضایی پور

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Safety

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

بیماری کووید_19 به عنوان یکی از مهم ترین پیامدهای خطر بیولوژیکی شغلی ویروس کرونا برای کارکنان مراقبت های بهداشتی مطرح شده است . یکی از اقدامات کنترلی اداری مهم در جهت کاهش ریسک خطرات خاص و متوجه آنها به حساب می آید ؛ لذا این مقاله سعی دارد تا با مروری بر پژوهش های پیشین به شناسایی و ردیابی منابع خطرات احتمالی شغلی واکسیناتورها بپردازد .

Method

این پژوهش از نوع مروری سیستماتیک بوده و کلیدواژه ها براساس اصل pico و mesh به صورت فارسی و انگلیسی انتخاب شدند.جستجو با استفاده از کلیدواژه های فارسی خطرشغلی ، واکسن، واکسیناسیون، کووید19، واکسیناتورها، کادردرمان، ریسک ، مراقبت های بهداشتی و بیمارستان در پایگاه های داده اطلاعاتی فارسی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و مگیران و موتور جستجوی google scholar و همچنین با کلیدواژه های انگلیسی «occupational hazards, vaccinators, covid19, chemical hazards, health care works, ergonomic hazards, physical hazards, safety hazards , risk, vaccination » در پایگاه pubmed، به صورت تکی و در ترکیب با هم انجام شد . پس از جستجو وگردآوری مقالات، فرآیند غربالگری، حذف اطلاعات تکراری، غیرمرتبط و نیز بازیابی مجدد منابع، انجام و پس از تهیه متن کامل مقالات مرتبط ، فرآیند ترجمه و استخراج اطلاعات مرتبط با موضوع تحقیق با محوریت خطرات شغلی واکسیناتورها انجام شد و در نهایت نمودار PRISMA برای سازماندهی داده ها رسم شد .

Results

در این مطالعه 16 مقاله در پایگاه مگیران، 2 مقاله از سایت sid.ir، 239 مقاله در pubmed و 100 مقاله در google scholar یافت شدند و پس از حذف مقالات تکراری، غیرمرتبط و بدون متن کامل ، متن مقالات بررسی گشته و با اعمال معیارهای ورود و خروج تعداد 3 ، 2، 28و 15 مقاله به ترتیب از پایگاه های مذکور باقی ماندند؛ در نهایت 48 مقاله وارد مطالعه ما شدند.بررسی مقالات ورودی نشان داد خطرات شغلی واکسیناتورها در مراکز واکسیناسیون covid_19 در 6 گروه قابل بررسی است که هر گروه شامل زیرگروه هایی نیز است؛ که این 6 گروه شامل : فیزیکی، بیولوژیکی، ارگونومیک، شیمیایی، روانی-اجتماعی و مکانیکی می باشد . در میان خطرات شیمیایی تماس مستقیم با مواد شیمیایی موجود در ترکیب عوامل ایمونوبیولوژیکی به فرم مایع و یا آئروسل در طول رقیق سازی ، آسپیراسیون و تزریق واکسن همراه است. خطر بیولوژیکی دومین خطر بهداشتی گزارش شده در بین کادر پرستاری واکسیناتور در مطالعه مذکور بوده است. شرایط کاری در محیط مراکز واکسیناسیون منجر به مواجهه مداوم با خطرات بیولوژیکی مرتبط با

Conclusion

با توجه به بررسی متون مقالات مرتبط با موضوع تحقیق ، در بین خطرات شغلی واکسیناتورها، خطرات شیمیایی، بیولوژیکی و مکانیکی( مرتبط با ایمنی) به ترتیب عمده ترین خطرات گزارش شده بوده اند. در میان خطرات شیمیایی برجسته ترین آنها خطرشیمیایی مربوط به آئروسلهای آزاد شده توسط واکسن های مختلف است؛ همچنین از بارزترین خطرات بیولوژیکی خطر انتقال SARS_COV_2 می باشد و از مهم ترین خطرات مکانیکی به آسیب های سوزنی میتوان اشاره کرد .

Keywords

کووید19، واکسیناسیون، خطر شغلی،بهداشت حرفه¬ای،خطر

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.