بررسی کنترل فنی و مهندسی گرد و غبار آهک در کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن در شرکت توسعه فراگیر سناباد در شهرستان خواف در سال1400

حسن صالح صالحی © ℗, حسین خاکباز, عرفان جاهدی, وحیدرضا ارشد

بررسی کنترل فنی و مهندسی گرد و غبار آهک در کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن در شرکت توسعه فراگیر سناباد در شهرستان خواف در سال1400

کد: G-10946

نویسندگان: حسن صالح صالحی © ℗, حسین خاکباز, عرفان جاهدی, وحیدرضا ارشد

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل شیمیایی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

گردو غبار در محیط های صنعتی یکی از عوامل زیان آور محیط کار است که سلامت و آسایش کارگران را تهدید می کند.درتولید کنسانتره سنگ آهن به منظور خنثی سازی اسیدنیتریک استفاده شده در فرایند تولید از آهک استفاده میشود که متصاعد شدن گرد و غبار آهک در محیط کار، احتمال بروز بیماری های تنفسی در کارکنان را افزایش می دهد.

روش کار

بررسی انجام شده یک اقدام فنی و مهندسی در کارخانه کنسانتره توسعه فراگیر سناباد در معادن سنگ آهن خواف است که جهت جلوگیری از انتشار گرد و غبار آهک در محیط کار و پیشگیری از بروز بیماری های تنفسی در کارکنان انجام شده است .اطلاعات جمع آوری شده مورد مطالعه، بر اساس روش شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک مدل FMEA و اندازه گیری عوامل زیان آور توسط شرکت های دارای صلاحیت و مجوز بودند. اطلاعات مورد نیاز با ارزیابی خطرات برای فعالیت شارژ تانک اسید نیتریک با آهک جهت خنثی سازی اسید برای اپراتوران و خدمات صنعتی و نمونه برداری گرد و غبار آهک با پمپ نمونه برداری SKC و استفاده از نمونه بردار IOM که در محدوه تنفسی اپراتوران نصب شده بود انجام شد . نتایج به دست آمده حاصل از ارزیابی ریسک ها و نمونه برداری تجزیه و تحلیل شد . سپس با توجه به مقدار گرد و غبار راهکار مناسب جهت کاهش گرد و غبار با طراحی و نصب سیلوی آهک و شارژ آن بوسیله تانکر های مخصوص حمل آهک ارائه گردید.

یافته‌ها

در این بررسی، برای دو گروه از اپراتوران و خدمات صنعتی نمونه برداری فردی قبل و بعد از اصلاح و اقدام کنترلی انجام شد و نتایج آن ارزیابی شد.نتایج بررسی و نمونه برداری حاکی از این است که از قبل اقدام کنترلی و نصب سیلوی شارژ آهک غلظت گرد و غبار 11.3mg/m3 و بیش ازحد مجاز بوده و پس از اصلاح غلظت به 8.1mg/m3 کاهش یافته است . همچنین ریسک های غیر قابل قبول شناسایی شده باربرداری کیسه های یک تنی آهک , پاشش آهک به چشم حین شارژ , عوارض پوستی و دستگاه تنفسی کارکنان در مواجهه مستقیم , ایستگاه کاری نامناسب و غیر ارگونومیک و وضعیت نامناسب بدن حذف گردید . این اقدام کنترلی هیچ گونه تاثیری منفی در پروسه تولید نداشت و حتی در جلوگیری از خراب شدن آهک ها در مواجهه با رطوبت در ناحیه دیسک فیلتر نیز تاثیر مثبتی داشته است .

نتیجه‌گیری

با بكارگيري اطلاعات مربوط به خطرات و نتايج اندازه گيري ها و ارزيابي هاي عوامل زیان آور محیط کار ، ميتوان مشاغل مختلف را از نظر مواجهه با عوامل زيان آور رتبه بندي نمود كه نتايج آن ميتواند در اولويت بندي تخصيص منابع براي انجام اقدامات كنترلي و كاهش سطح ريسك مواجهه به سطح قابل قبول مورد استفاده قرار گيرد.

کلمات کليدی

شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک ،اپراتوران دیسک فیلتر ، اقدامات

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.