کاربرد رویکرد تلفیقی روش های Bow-tie و fmea در شناسایی و ارزیابی خطرات پالایشگاه گاز ایلام

مقداد کاظمی ℗, علی محمد عباسی, مهرداد کاظمی, نرگس جمشیدزاده, محمدامین رشیدی ©

کاربرد رویکرد تلفیقی روش های Bow-tie و fmea در شناسایی و ارزیابی خطرات پالایشگاه گاز ایلام

کد: G-27341

نویسندگان: مقداد کاظمی ℗, علی محمد عباسی, مهرداد کاظمی, نرگس جمشیدزاده, محمدامین رشیدی ©

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

صنايع فرآيندي بعنوان صنايعي با ريسك بالا و مخاطره‌آمیز محسوب می‌شوند. پالایشگاه‌ها بخاطر ارتباط تنگاتنگ با مواد، محصولات و فرآیندهای تولیدی خطرناک معمولاً بسترگاه بسیاری از حوادث و اتفاقات هستند. ارزيابي ريسك فرايندي سيستماتيك و ضــروري بــراي تعيــين تــأثير، رخــداد و پيامــدهاي فعاليت‌هاي انسان بر سيستم‌هايي با ويژگي‌هاي خطرناك است. هدف از این مطالعه، ارزیابی ریسک بخش‌های مختلف پالایشگاه گاز ایلام با استفاده از رویکرد تلفیقی روش‌های Bow-tie و FMEA می‌باشد.

روش کار

مطالعه حاضر یک مطالعه‌ی توصیفی- استنباطی است که در بخش های مختلف پالایشگاه گاز ایلام (18 بخش مختلف) انجام شد. به منظور شناسایی خطرات و ریسک های موجود در بخش های مختلف، تلفیقی از دو روش ارزیابی ریسک Bow-tie و FMEA استفاده شد. جهت شناسایی خطرات ابتدا با استفاده از روش ارزیابی ریسک Bow-tie، رویداد اصلی، تهدیدها، پیامدها، اقدامات پیشگیرانه و بهبود مشخص گردید؛ سپس از روش FMEA به منظور محاسبه سطح ریسک های شناسایی شده که حاصلضرب شدت پیامد، احتمال خطر و احتمال کشف خطر می باشد استفاده شد. در نهایت سطح ریسک به دست آمده در مراحل قبل، در یکی از سه گروه: بحران ضعیف، بحران متوسط و بحران مهم قرار گرفت و پیشنهادات لازم جهت کاهش یا حذف ریسک های شناسایی شده ارائه گردید.

یافته‌ها

بر اساس نتایج به دست آمده از روش ارزیابی ریسک Bow-Tie، فعالیت رهایش و آزاد سازی گاز هیدروژن سولفید (H2S)، به‌عنوان رویداد اصلی در پالایشگاه گاز معرفی گردید. همچنین تهدیدهای شناسایی شده در این مطالعه شامل پنج عامل نشتی و ترکیدگی مخزن، خوردگی و فرسودگی لوله‌ها و اتصالات، خطای انسانی، شرایط عملیاتی نامناسب و عوامل طبیعی بودند. همچنین پیامدهایی شناسایی شده نظیر صدمه به منابع انسانی، صدمات زیست محیطی و خسارات مالی به‌عنوان پیامدهای ناشی از آزاد سازی گاز H2S در پالایشگاه گاز مشخص شدند. بر اساس نتایج به دست آمده از روش FMEA، سطوح ریسک خطرات نشتی و ترکیدگی مخزن با دو اثر صدمات زیست محیطی و انسانی، در حیطه بحران مهم قرار گرفتند و به‌عنوان مهمترین خطر شناخته در این مطالعه شناسایی شد.

نتیجه‌گیری

براساس نتایج مطالعه حاضر، در صنایع فرآیندی استفاده از روش های ارزیابی ریسک، یک روش موثر برای تعیین سطح یکپارچگی ایمنی است. پالایشگاه‌های گاز به‌دلیل ذات و ماهیت فرآیند کاری با خطرات زیادی مواجهه هستند. استفاده از مدل تلفیقی Bow-tie و FMEA، یک روش مناسب برای انجام ارزیابی ریسک در پالایشگاه‌های گاز می‌باشد که می تواند رویدادهای اصلی، تهدیدها و پیامدها را به خوبی شناسایی کرده و اقدامات پیشگیرانه را ارائه دهد.

کلمات کليدی

ارزیابی ریسک، Bow-tie، FMEA، پالایشگاه گاز

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.