Investigating the productivity of automobile industry employees affected by the amount of air pollution using mathematical models

رسول یاراحمدی ©, پروین مریدی , سمیه سلیمانی علیار, فروغ شادمان , مریم برهانی جبلی ℗

Investigating the productivity of automobile industry employees affected by the amount of air pollution using mathematical models

Code: G-56918

Authors: رسول یاراحمدی ©, پروین مریدی , سمیه سلیمانی علیار, فروغ شادمان , مریم برهانی جبلی ℗

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Chemical factors

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

نقش مهم نیروی انسانی ببعنوان مهمترین سرمایه های سازمانی در صنایع محتلف و لزوم توجه به کیفیت محیط های صنعتی در تامین شرایط و فاکتورهای مهم و موثر در میزان بهره وری آنها سبب شده است تا جنبه های مختلف این مهم در صنایع مورد توجه بیشتر واقع شده و سبب شده تا با شناسایی و سنجش تاثیر هر یک از مولفه های موثر بتوان میزان بهره وری نیروهای انسانی صنایع کشور را بهبود بخشید.

Method

در عصر حاضر دستیابی به رشد اقتصادی از طریق ارتقای بهره‌وری از مهمترین اهداف اقتصادی کشورها به شمار می‌رود. ارتقای بهره‌وری با استفاده بهینه از عوامل تولید حاصل می‌گردد و در نیل به رشد اقتصادی مستمر و تولید پایدار نقش مهمی را ایفا می‌کند. روش تحلیل پوششی داده ها یا به اختصارDEA یکی از رویکردهای مطرح شده در نظریه بهره وری است و می تواند برای محاسبات و ارزیابی کارایی واحدها مورد استفاده قرار گیرد. روش برنامه ریزی خطی DEA پس از یک سری بهینه سازی مشخص می کند که آیا واحد تصمیم گیرنده مورد نظر روی مرز کارایی قرار گرفته است. در این مطالعه ابتدا با بررسی متون و معیارها، شاخصهای اساسی مورد مطالعه تدوین و پس از کلیدی سازی، به روش تحلیل پوششی داده در نرم افزار DEAP به ارزیابی نقش آلودگی بر کارایی نیروی کار در محیط بسته سالن رنگ/نقاشی یکی از صنایع خودروسازی کشور پرداخته شده است.

Results

طبقه ‌بندی و تجزیه ‌و‌ تحلیل درست داده‌ها و استفاده صحیح از تکنیک‌های آماری و استفاده از روش‌های مناسب پژوهش در نهایت منجر به دستیابی به نتایج قابل اتکا خواهد شد. هدف این مطالعه بررسی تاثیر آلودگی هوا بر بهره وری نیروی انسانی کار تعیین شده است. در جهت تحقق این هدف نتایج حاصل از اندازه گيرى كارايى کارگران شاغل در واحد منتخب در خودروسازی مورد نظر تحت تاثیر آلودگی هوای فضای بسته استفاده شد. مرخصی استعلاجی مرتبط با آلودگی هوا به عنوان فاکتور نامطلوب ناشی از عوارض آلودگی هوای محیط بسته در کارگران واحد رنگ و نقاشی خودرو سازی منتخب در نظر گرفته شده است. عمده کارکنان واحد نقاشی و رنگ از مرخصی استعلاجی پزشکی مرتبط، با میانگین کمتر از یک روز استفاده نموده اند.

Conclusion

ارزیابی آلودگیهای شیمیایی RPM و VOCsدر واحد رنگزنی مقادیر معادل یاکمتر از حدمجاز شغلی هر دو آلاینده را نشان می دهد که به معنی سطح پتانسیل مخاطره پایینتر از حد نگران کننده سلامت شاغلین در این دوره می باشد. و ازسوی دیگر نتایج مطالعه حاضر حاکی از آنست اکثریت (بالاتر از60درصد) کارکنان واحد رنگ دارای متوسط کارایی بالا می باشند. متوسط کارایی نیروی کارشاغل در سالن رنگ خودروسازی منتخب 77 درصد می باشد.

Keywords

بهره وری – صنعت خودروسازی - آلودگی هوا– نیروی انسانی

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.