بررسی چالش‌های مربوط به مواجهه با پرتوهای یونیزان در حرفه‌ی بیهوشی: مطالعه‌ی کیفی

شبنم مقدم‌منش ℗, مهناز صارمی ©, الیکا جعفرپور

بررسی چالش‌های مربوط به مواجهه با پرتوهای یونیزان در حرفه‌ی بیهوشی: مطالعه‌ی کیفی

کد: G-27986

نویسندگان: شبنم مقدم‌منش ℗, مهناز صارمی ©, الیکا جعفرپور

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل فیزیکی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

به دلیل استفاده‌ی روزافزون از فناوری‌های تصویربرداری برای اهداف تشخیصی و درمانی در اتاق عمل، ارائه‌دهندگان مراقبت بیهوشی در حین ارائه‌ی خدمات بیهوشی و مراقبت با کیفیت از بیمار، در معرض مواجهه با پرتوهای یونیزان قرار می‌گیرند. هدف از مطالعه‌ی حاضر تبیین چالش‌ها، مشکلات و خطرات مواجهه با پرتوهای یونیزان از دیدگاه ارائه‌دهندگان مراقبت بیهوشی، با یک رویکرد کیفی و از طریق جمع‌آوری داده‌های عمیق در این زمینه می‌باشد.

روش کار

ابتدا با استفاده از تحلیل محتوای مطالعات مرتبط با اهداف پژوهش، چارچوب مفهوميِ چالش‌ها و مشکلات مربوط به مواجهه‌ی ارائه‌دهندگان مراقبت بیهوشی با پرتوهای یونیزان شکل گرفت. در گام بعدی بر اساس این چارچوب مفهومی، مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با 18 کارشناس بیهوشی از مراکز خدمات بهداشتی و درمانی خصوصی و دولتی در استان‌های مختلف و با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس و از طریق تماس صوتی انجام شد. مدت زمان مصاحبه با هر شرکت‌کننده بین 20-40 دقیقه بود و هیچ محدودیت زمانی برای پاسخ دادن به سؤالات وجود نداشت. جمع‌آوری داده‌ها از شرکت‌کنندگان جدید تا زمانی که داده‌ها به حد اشباع برسند، ادامه یافت. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، تحلیل محتوای کیفی از نوع استقرایی و با رویکرد گرانهایم انجام شد. پس از پیاده‌سازی کامل مصاحبه‌ها، واحدهای معنایی و کدهای اولیه تعیین شد، سپس براساس یک کدگذاری استقرایی، کدهای مشابه به‌صورت زیر‌طبقات جامع‌تر دسته‌بندی شد و درنهایت طبقات اصلی مربوط به مشكلات و چالش‌های مواجهه با پرتوهای یونیزان استخراج گرديد. داده‌ها از طریق نرم‌افزار MAXQDA نسخه‌ی 2018 مدیریت شدند.

یافته‌ها

بر اساس تحلیل محتوای متن مصاحبه‌ها، به‌طورکلی 22 چالش در ارتباط با مواجهه‌ی ارائه‌دهندگان مراقبت بیهوشی با پرتوهای یونیزان به‌عنوان کدهای اولیه استخراج شد که در چهار زیرطبقه شامل: مشکلات جسمی و روانی، تضاد منافع، نقض مقررات، فرهنگ ایمنی پایین و نهایتا در دو طبقه‌ی اصلی شامل: عوامل فردی- بین‌فردی و عوامل سازمانی دسته‌بندی شد. طبق یافته‌ها سنگین بودن و عدم راحتی پیش‌بندهای حفاظتی سربی منجر به کاهش عملکرد، اختلالات اسکلتی-عضلانی و عدم تمایل برای استفاده از آن‌ها می‌گردد. مصاحبه‌شوندگان به کمبود و گاهی عدم‌وجود تجهیزات حفاظتی استاندارد و آموزش ناکافی درمورد پرتوهای یونیزان اشاره کردند. استفاده از پرتوهای یونیزان جهت تصویربرداری حین عمل جراحی و لزوم ترک اتاق توسط پرسنل به علت دردسترس نبودن لباس‌های حفاظتی، باعث استرس پرسنل و نقض ایمنی بیمار می‌شود و مغایر با مراقبت استاندارد برای بیمار است. ارائه‌دهندگان مراقبت بیهوشی برای حفظ ایمنی خود در برابر پرتوهای یونیزان در مقابلِ لزوم ارائه‌ی مراقبت استاندارد برای بیمار دچار تعارض هستند و گاهی به دلیل اولویت حفظ ایمنی بیمار و نبود تجهیزات حفاظتی، درمعرض مواجهه‌ی مستقیم با پرتوهای یونیزان قرار می‌گیرند.

نتیجه‌گیری

این مطالعه ابعاد عمیقی از چالش‌های مختلف ارائه‌دهندگان مراقبت بیهوشی را در مواجهه با پرتوهای یونیزان نشان داد که علاوه‌بر تهدید سلامتی و آسایش پرسنل بیهوشی، ایمنی بیماران را نیز با خطر جدی مواجه می‌کند. به‌نظر می‌رسد اولویت سیاست‌گذاری‌های بالادستی باید برمبنای پیاده‌سازی راهکارهای پیشگیرانه توام‌با ارتقا فرهنگ ایمنی در سطوح مختلف سازمانی بیمارستان باشد تا بتوان گام موثری در جهت بهبود بهره‌وری و صیانت از کادر درمان و درراستای آن بهبود ایمنی بیمار برداشت.

کلمات کليدی

پرتوهای یونیزان، بیهوشی، پژوهش کیفی، فرهنگ ایمنی

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.