مدلسازی پیامد انتشار گاز کلر با استفاده از نرم افزار PHAST در یک صنعت پتروشیمی

علی درمحمدی, حسین مهدی زاده © ℗, سوسن خسرویار, نیما فیروزنیا, زهرا طالب زاده, حمید رضا مهری

مدلسازی پیامد انتشار گاز کلر با استفاده از نرم افزار PHAST در یک صنعت پتروشیمی

کد: G-05864

نویسندگان: علی درمحمدی, حسین مهدی زاده © ℗, سوسن خسرویار, نیما فیروزنیا, زهرا طالب زاده, حمید رضا مهری

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

گاز کلر یکی از مواد سمی است که اهمیت و کاربرد زیادی در صنایع فرایندی دارد و یکی از خطرات با اهمیت این صنایع تلقی می گردد. گاز کلر اثرات بهداشتی مضری بر روی بد دارد. با توجه به اثرات بهداشتی نامطلوب ناشی از انتشار احتمالی این ماده در صنایع فرایندی، این مطالعه با هدف مدلسازی پیامد انتشار گاز کلر با استفاده از نرم افزار PHAST در سال 1400 انجام شد.

روش کار

این مطالعه از نوع تحلیلی و از نظر زمانی به صورت مقطعی بود که در سال 1400 انجام شد. محل مدنظر برای مدلسازی انتشار گاز کلر، سیلندر ذخیره یک تنی واقع در یک پتروشیمی شرق کشور بود. گردآوری اطلاعات به صورت میدانی و بازدید از واحد گاز کلر پتروشیمی، تکمیل چک لیست، تحقیقات مشابه، اطلاعات هواشناسی و... بوده است. پس از انتخاب سناریوهای محتمل (نشت ازشیر تخلیه به هنگام تعویض مخازن و...)، اطلاعات لازم (داده های اقلیمی، مشخصات منبع انتشار، ماده شیمیایی و...) جهت انجام مدلسازی به نرم افزار7.11 PHAST وارد شد. سپس گراف های فواصل خطر انتشار گاز کلر در سطوح ERPG1 ، ERPG1 و ERPG1برای دو شرایط آب و هوایی مشخص گردید. همچنین کانتور احتمال و درصد مرگ و میر افراد بر اساس فاصله برای هوای با پایداری خنثی (D) و کاملا پایدار (F) توسط نرم افزار بدست امد. در نهایت برای این دو شرایط آب و هوایی خروجی گراف های ناحیه خطر فوری جانی یا سلامتی (IDLH) گرفته شد.

یافته‌ها

طبق نتایج مشخص شد که در دقیقه اول نشت در فصل گرم حدود 400 کیلوگرم گاز می تواند از روزنه ای به قطر یک اینج خارج شود. نتایج نرم افزار نشان داد که تا فاصله 1.5 کیلومتری از منبع در جهت باد (D 1.5) غلظت کلر بالای 20 ppm می باشد (ERPG-3) و تا فاصله 5.5 کیلومتری غلظت کلر 3 تا 20 ppm (ERPG-2) و غلظت 1 ppm به عنوان ERPG-1 تا فاصله 11.5 کیلومتری وجود دارد. نتایج مدلسازی پیامد نشان داد که 100 درصد افرادی که تا فاصله 125 متری هستند، فوت می کنند. حدود 10 درصد افرادی که تا فاصله 303 متری قرار دارند دچار مرگ می شوند. حدود 1 درصد افرادی که تا فاصله 449 متری و همچنین 1/0 درصد افرادی که تا فاصله 622 متری قرار دارند می توانند دچار مرگ شوند. بر اساس IDLH نیم ساعته تا فاصله 580 متری غلظت ppm100 وجود دارد. همچنین تا فاصله 902 متری غلظت ppm50 وجود دارد و تا فاصله 1670 متری غلظت ppm20 و تا فاصله 2673 متری غلظت ppm10 انتشار می یابد.

نتیجه‌گیری

بر اساس نتایج می توان نتیجه گیری کرد انتشار گاز کلر به دلیل نشتی می تواند برای کارکنان صنعت پتروشیمی خطرناک باشد و با توجه به وجود جاده اصلی و روستا در نزدیک پتروشیمی احتمال آسیب رسیدن به تعدادی از شهروندان تا شعاع 5 کیلومتری محتمل است. از اینرو کارهای موثری همچون افزایش آگاهی کارکنان، نیروهای امدادی و شهروندان، نصب اسکرابر مناسب و جانمایی مناسب مخزن ضرورت دارد.

کلمات کليدی

مدلسازی پیامد، گاز کلر، پتروشیمی

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.