بررسی وضعیت ایمنی و حوادث شغلی صنایع استان سیستان و بلوچستان از سال 1388 تا 1394

سیاوش شهنوازی ℗, مونیکا پیرزمانی, رامین رحمانی ©

بررسی وضعیت ایمنی و حوادث شغلی صنایع استان سیستان و بلوچستان از سال 1388 تا 1394

کد: G-58267

نویسندگان: سیاوش شهنوازی ℗, مونیکا پیرزمانی, رامین رحمانی ©

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

حوادث، بخش جدایی ناپذیر و در عین حال وجه تاسف برانگیز مشاغل و حرفه های مختلف می باشند. حوادثی که اخیراً در صنایع پیشرفته و مدرن رخ می دهد، حاکی از این است که با پیشرفت صنعت و تکنولوژی، حوادث نیز بیشتر و شدید تر گشته اند. هدف از انجام این تحقیق مطالعه شرایط موجود در صنایع استان سیستان و بلوچستان از نظر ایمنی با استفاده از مطالعه حوادث شغلی رخ داده می باشد.

روش کار

پژوهش حاضر از نوع توصیفی است که به صورت گذشته نگر بر روی حوادث شغلی رخ داده در صنایع سطح استان سیستان و بلوچستان انجام شد. تمام پرونده های حوادثی که طی سال های 1388 تا 1394 در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سیستان وبلوچستان به ثبت رسیده بود به شیوه سرشماری وارد مطالعه شدند. پس از بررسی پرونده ها، اطلاعاتی شامل سن و سابقه کار افراد حادثه دیده، جنسیت آن ها، عضو یا اعضای حادثه دیده، علتی که برای حادثه ثبت شده و همچنین پیامد ثبت شده برای حادثه از پرونده ها استخراج گردید. علاوه بر این، شاخص بروز حوادث نیز محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزارهای Microsoft Excel 2016 و SPSS 16 استفاده شد.

یافته‌ها

در این مطالعه، به طول کلی تعداد 178 پرونده حادثه موجود در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سیستان وبلوچستان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. میانگین سن و سابقه کار افراد حادثه دیده به ترتیب برابر با 8/10±2/34 و 6/1±7/4 سال بود. همه افراد حادثه دیده مَرد بودند. بررسی اعضای حادثه دیده نشان داد که بیشترین (76 مورد معادل 7/42 %) و کمترین فراوانی (18 مورد معادل 1/10 %) به ترتیب مربوط به دست ها و چشم ها بود. در خصوص پیامد حوادث نیز نتایج نشان داد تعداد 27 مورد (15/2 %) از حوادث منجر به فوت گردیده بود. خطای انسانی، علت 55 مورد (8/30 ٪) از حوادث بوده و بیشترین فراوانی را داشت. نقص ایمنی ماشین آلات و عدم استفاده از تجهیزات حفاضت فردی نیز به ترتیب رتبه های دوم و سوم علل حوادث را به خود اختصاص دادند. لازم به ذکر است بیشترین وکمترین میزان شاخص بروز حوادث رخ داده به ترتیب مربوط به سال های 1392 و 1389 بود.

نتیجه‌گیری

بر اساس نتایج مطالعه حاضر، وضعیت حوادث در استان سیستان و بلوچستان در بازه مورد بررسی از نظر آسیب های وارده به افراد نامطلوب بوده و توصیه می گردد ضمن توجه به استفاده از تجهیزات حفاظت فردی به ویژه در قسمت دست ها، با توجه به اینکه عمده ترین علل حوادث مربوط به خطای انسانی بود، مطالعاتی به منظور شناسایی و کنترل خطاهای انسانی در صنایع این استان طراحی و اجرا شود.

کلمات کليدی

ایمنی، صنعت، حوادث شغلی، شاخص بروز حادثه

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.