بررسی اثر جاذب های ایرپلاگ های رایج بر روی پارامترهای سایکوآکوستیک: خشونت، قدرت نوسان

مهشید خاکی ℗, هادی اسدی, سیامک پورعبدیان, فرهاد فروهرمجد ©

بررسی اثر جاذب های ایرپلاگ های رایج بر روی پارامترهای سایکوآکوستیک: خشونت، قدرت نوسان

کد: G-43170

نویسندگان: مهشید خاکی ℗, هادی اسدی, سیامک پورعبدیان, فرهاد فروهرمجد ©

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل فیزیکی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

تغییرات در سطوح تراز فشار در اثر استفاده از ایرماف ها توسط دو شاخص NRR و SNR اعلام می گردد اما در خصوص تغییرات اعمال شده بر روی سایر مشخصه ها به کاربر اطلاعاتی ارائه نمی گردد. لذا هدف از انجام این مطالعه بررسی اثر جاذب های به کار رفته در چهار نوع از این ایرماف های رایج و پر مصرف در ایران بر روی دو شاخص سایکوآکوستیکی خشونت و قدرت نوسانی صدا بود.

روش کار

در انجام این مطالعه و برای انتخاب ایرماف ها رایج از نظر استفاده، 30 عدد فروشگاه لوازم حفاظت فردی که در نقاط مختلف شهر قرار داشتند، مورد بررسی قرار گرفت و طبق آمار فروش موجود این فروشگاه ها، 4 نمونه از پر مصرف ترین و پرفروش ترین ایرماف های موجود در بازار به عنوان ایرماف های رایج انتخاب شد. به منظور انجام این پژوهش، از یک لوله امپدانس صوتی، از دو میکروفن یک دوم اینچی، نرم افزار Labview ورژن 2012 و همچنین کارت تحلیل صوتی استفاده شد. برای اندازه گیری دو شاخص سایکوآکوستیکی شامل خشونت و قدرت نوسانی و همچنین پخش صدای سفید در سه تراز شامل 75، 85 و 95 دسی بل از نرم افزار Va-lab4 استفاده گردید. اندازه گیری ها یکبار در حضور جاذب ها و یکبار در عدم حضور جاذب ها انجام شد. برای بررسی ارتباط آماری از آزمون تی مستقل استفاده شد. سطح معناداری در تمامی آزمون مقدار P کمتر از 05/0 بود. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS ورژن 26 استفاده گردید.

یافته‌ها

جاذب شماره 3 با مقدار میانگین 13/11±60/93 اسپر برای پارامتر خشونت و در حالت مواجهه با تراز فشار صوت 75 دسی بل دارای کمترین مقدار این پارامتر در بین سایر جاذب های می باشد. همچنین کمترین مقدار میانگین(04/0±31/0 وسیل) نیز برای این جاذب و برای پارامتر قدرت نوسانی و در حالت مواجهه با تراز فشار صوت 75 دسی بل مشاهده شد. در حالت مواجهه با تراز فشار 85 دسی بل نیز کمترین مقدار میانگین مربوط به خشونت(29/7±42/87 اسپر) و نوسانات قدرت(03/0±29/0 وسیل) مربوط به جاذب شماره 3 بود. در حالت مواجهه با تراز فشار صوت برابر با 95 دسی بل کمترین مقدار میانگین مربوط به پارامتر خشونت(69/5±52/80 اسپر) مربوط به جاذب شماره 4 بود در حالی که در همین تراز فشار کمترین مقدار میانگین(01/0±26/0 وسیل) مربوط به پارامتر قدرت نوسانی برای جاذب شماره 1 مشاهده شد. اختلاف ایجاد شده بین دو پارامتر سایکوآکوستیک مورد بررسی در حالت های حضور جاذب و بدون حضور جاذب، در سه حالت مواجهه و برای هر چهار جاذب مورد مطالعه معنادار می باشد(تمامی P ها کمتر از 05/0).

نتیجه‌گیری

با استفاده از جاذب های موجود و به کار رفته در ساختار ایرماف ها می توان به طور معناداری پارامترهای سایکوآکوستیکی خشونت و قدرت نوسانی را کاهش داد. از آنجایی که این دو پارامتر سایکوآکوستیکی تاثیر بسزایی در ایجاد آزردگی صوتی دارند، بنابراین با کنترل این دو پارامتر می توان از میزان آزرگی صوتی ایجاد شده برای افراد استفاده کننده از ایرماف ها، کاست.

کلمات کليدی

ایرماف، سایکوآکوستیک، خشونت صدا، قدرت نوسانیی صدا، لوله امپدانس صوتی

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.