The Effect of job stress on work ability index (WAI) in female nursing staff of selected Private hospitals in Tehran

داریوش شهبازی © ℗, مرضیه گودرزی , مجید علائی

The Effect of job stress on work ability index (WAI) in female nursing staff of selected Private hospitals in Tehran

Code: G-36908

Authors: داریوش شهبازی © ℗, مرضیه گودرزی , مجید علائی

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Ergonomics

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

توانایی انجام کار بدین صورت تعریف می شود:درجه ای که در آن شاغل بر اساس سطح سلامتی خود از نظر فیزیكی یا ذهنی قادر است با نیازهای شغلی خود سازگار شود. این شاخص می تواند تحت تاثیر عوامل متعدد فردی و شغلی قرار گیرد. مطالعه حاضر جهت تعیین مهمترین عوامل استرس زای شغلی پرستاران و بررسی ارتباط این عوامل با توانایی انجام کار در پرستاران صورت گرفت.

Method

این مطالعه یک مطالعه توصیفی – همبستگی- مقطعی بود که در 15 بیمارستان خصوصی شهر تهران که تمامی بخشهای درمانی را تحت پوشش داشته و بیشترین مراجعات را داشته اند صورت گرفت . در بیمارستانهای منتخب 255 نفر از پرستاران بعنوان نمونه، انتخاب و مورد ارزیابی قرار گرفته شد. بدلیل بازنشستگی پیش از موعد پرستاران با سابقه 20 سال، معمولا پرستاران پس از 45 سالگی بازنشسته شده و در برخی موارد مجددا بازگشت به کار دارند و همچنین پرستاران مرد درصد کمی از شاغلین را به خود اختصاص می دهند که همگن بودن جامعه آماری را تحت تاثیر قرار می داد به همین دلیلمعیار انتخاب پرستاران زن 25 تا 45 ساله و حداقل سابقه کاری 1 سال بودند. ابزار جمع آوری اطلاعات سه پرسشنامه شامل پرسشنامه دموگرافیک، پرسشنامه استرس شغلی(ENSS) و پرسشنامه شاخص توانایی انجام کار بود.در نهایت با استفاده از نرم افزار SPSS اطلاعات کسب شده آنالیز گردید.

Results

بر طبق یافته های این پژوهش متوسط سن افراد شرکت کننده 6/7±36 سال بود.متوسط سابقه کار افراد مورد مطالعه 6/1±10/9 سال و متوسط ساعت کاری افراد در روز 2/1±8/4 ساعت بود. بر اساس نتایج آنالیز میانگین شاخص توانایی انجام کار 42بود و 88/3 درصد از شرکت کنندگان دارای شاخص توانایی انجام کار خوب و عالی بودند در صورتیکه فقط 4/5در صد افراد دارای استرس شغلی زیاد بودندو 95/5 درصد افراد با استرس متوسط و کم مواجه بودند. با توجه به نتيجه بدست آمده بین فاکتورهای استرس شغلی وشاخص توانایی انجام کار با متغیرهایی چون سن،سابقه کار و مدت زمان کار ، همبستگي معنی داری مشاهده نشد(p0.05). اما مشخص شد که یک ارتباط معکوس و نیز یک رابطه معنی دار بین شاخص استرس شغلی پرستاران و شاخص توانایی انجام کار وجود دارد بدین مفهوم که با افزایش سطح استرس شغلی پرستاران شاخص توانایی انجام کار کاهش پیدا می کند.(p=0.0001)

Conclusion

اهمیت استرس شغلی در حرفه پرستاری و تاثیر مهم شاخص توانایی انجام کار بر روند کاری پرسنل، تاثیر بسزایی در افزایش بهره وری بیمارستانها دارد .استرس شغلی می تواند بر شاخص توانایی انجام کار موثر باشد.با بهبود وضعیت شغلی پرستاران و کاهش استرس در آنها میتوان باعث افزایش توانایی انجام کار گردید که این موضوع خود منتج به افزایش اثربخشی و کارایی و در نهایت بهره وری سازمان می گردد.

Keywords

استرس شغلی،WAI ، بیمارستان،پرستار

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.