بررسی وضعیت موجود سیستم برچسب گذاری و آشنایی با سیستم جهانی طبقه‌بندی و برچسب گذاری مواد شیمیایی (GHS) در کارگران صنایع شیمیایی

مریم هرمزی ©, آناهیتا حجازی ℗

بررسی وضعیت موجود سیستم برچسب گذاری و آشنایی با سیستم جهانی طبقه‌بندی و برچسب گذاری مواد شیمیایی (GHS) در کارگران صنایع شیمیایی

کد: G-81375

نویسندگان: مریم هرمزی ©, آناهیتا حجازی ℗

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

برچسب‌گذاری مناسب مواد شیمیایی می‌تواند تاثیر زیادی در پیشگیری از بروز حوادث شیمیایی در محیط کار داشته باشد و همچنین زمان واکنش را در مواقع اضطراری افزایش دهد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف ارزیابی وضعیت فعلی برچسب‌گذاری شیمیایی و همچنین آشنایی کارگران با سیستم جهانی هماهنگ طبقه‌بندی و برچسب‌گذاری مواد شیمیایی (GHS) در صنایع تولید مواد شیمیایی انجام شد.

روش کار

این مطالعه توصیفی- تحلیلی در بین کلیه کارگران مرتبط با مواد شیمیایی به تعداد 80 نفر که در بخش های مختلف فرآیند تولید در معرض تماس با مواد شیمیایی بودند انجام شد. افراد تحت مطالعه با روش نمونه گیری در دسترس از دو کارخانه تولید مواد شیمیایی در شهرستان زاهدان در سال 1401 انتخاب گردید. برای ارزیابی وضعیت فعلی برچسب گذاری مواد شیمیایی در محل کار افراد، از پرسشنامه سیستم جهانی هماهنگ طبقه بندی و برچسب گذاری مواد شیمیایی (GHS) به عنوان ابزاری معتبر استفاده شد. این پرسشنامه شامل سوالات چند گزینه ای و همچنین سوالات تصویری برای ارزیابی میزان آشنایی پاسخ دهندگان با علائم هشدار دهنده بر روی برچسب های مواد شیمیایی بود. پروتکل مطالعه توسط کمیته اخلاق تحقیقات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با شماره (IR.ZAUMS.REC.1400.286 ) تایید شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای گزارش آمار توصیفی متغیرهای کمی از انحراف معیار، میانگین و درصد و برای تحلیل داده ها از مدل رگرسیون خطی استفاده شد.

یافته‌ها

به طور کلی 80 نفر (64 نفر مرد و 16 نفر زن) در این مطالعه وارد شدند. میانگین سن افراد 45/6 ± 51/37 سال و میانگین سابقه کار آنها 39/5 ± 73/9 سال بود. بررسی وضعیت فعلی برچسب‌گذاری مواد شیمیایی در محل کار افراد نشان داد که % 6/77 از کل شرکت کنندگان با برچسب گذاری و خطرات مواد شیمیایی و % 5/52 با علائم تصویری هشداردهنده بر روی برچسب ها بر اساس استاندارد GHS در محیط کارشان آشنا بودند. % 8/83 از کارگران گزارش کردند که با علائم هشدار دهنده" قابلیت اشتعال" بیشتر از سایر علائم خطر بر روی برچسب های مواد شیمیایی آشنا بودند. در حالیکه علائم هشدار دهنده "مواد سمی و عفونی" بر روی برچسب ها برای % 80 از گروههای شغلی در تماس با مواد شیمیایی آشنا نبود. نتایج نشان داد که بین جنس و نیز سطح تحصیلات شرکت‌کنندگان و میزان آشنایی با سیستم برچسب گذاری و علائم هشداردهنده GHS همبستگی معنی‌داری وجود دارد. اما این ارتباط معنی دار بین سن و سابقه ی کار افراد دیده نشد.

نتیجه‌گیری

نتایج این مطالعه نشان می دهد که کارگران کارخانه های شیمیایی با سیستم های برچسب گذاری مواد شیمیایی به خوبی آشنا نیستند. برای افزایش آگاهی در مورد سیستم های برچسب گذاری و درک صحیح برچسب های هشداردهنده بر روی مواد شیمیایی، باید تمرکز ویژه‌ای بر آموزش افرادی که با مواد شیمیایی سروکار دارند برای بهبود دانش ایمنی شیمیایی آن ها شود.

کلمات کليدی

صنایع شیمیایی، برچسب گذاری، پرسشنامه، GHS

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.