Examining the status of corona vaccination among employees of different work units

مرتضی کهن سال © ℗, محمدحسین صفری, سیده مریم حمزه, سمیه والایی شریف

Examining the status of corona vaccination among employees of different work units

Code: G-20915

Authors: مرتضی کهن سال © ℗, محمدحسین صفری, سیده مریم حمزه, سمیه والایی شریف

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Other

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

پس از شیوع ویروس کرونا در جهان و افزایش مرگ و میر ناشی از آن، مهمترین خواسته ملت ها ساخت واکسن و ایمن سازی جامعه در مقابل این بیماری بوده است. اما پس از ساخت و شروع واکسیناسیون، مباحث زیادی بین اقشار مختلف مردم بوجود آمد. در این مطالعه به بررسی انجام واکسیناسیون کرونا و دلایل عدم انجام آن در بین شاغلین بخش های مختلف پرداخته شده است.

Method

مطالعه حاضر يک پژوهش مشاهده ای از نوع مقطعی توصيفی می باشد و جامعه آماری اين پژوهش را 783 نـفـر از شاغلین واحدهای مختلف کاری (صنفی، صنایع، اداری و..) شهرستان بهشهر که در ماه های مرداد تا مهر 1400 ( 15مرداد الی 15 مهر) به صورت داوطلبانه و با رعايت اصول اخلاق و با آگاهی از روند پژوهش وارد مطالعه شدند، تشکيل می دهند. همچنين شيوه گردآوری داده ها در ايـن پـژوهـش با استفاده از پرسشنامه و به صورت ميدانی صورت پذيرفت(بدین صورت که برخی از پرسشنامه ها هنگام بازدید از صنایع تکمیل میشد و برخی نیز هنگام مراجعه شاغلین به مراکز بهداشتی درمانی). داده ها توسط نرم افـزار SPSS نسخه 21 مورد تجزيه و تحليل آماری قرار گرفتند. سطح معنی داری در اين مطالعه 5./. ( Value-p) در نظر گرفته شد.

Results

بر اساس یافته ها 57% شاغلین واکسن را دریافت کرده بودند و 34% آنها نیز به بیماری کرونا مبتلا شده بودند. مهمترین دلایل عدم تزریق واکسن شامل عدم اعتقاد و اعتماد به واکسن ها(39%)، ترس از واکسن و عوارض آن(37%)، توجه به فضای مجازی(9%)، سهل انگاری و کاهلی(6%) و وجود بیماری (2%) بوده است. 48% شاغلین اثربخشی واکسن در کنترل بیماری را بسیار زیاد می دانستند. همچنین 83% شاغلین از عملکرد مراکز بهداشت در امر واکسیناسیون رضایت داشتند. بین تحصیلات و عدم تزریق واکسن رابطه معنی داری وجود داشت، اما بین سن و جنس و سکونت در شهر یا روستا با عدم تزریق واکسن، رابطه معنی داری مشاهده نگردید. بین شغل(فرهنگی، صنوف،..) و عدم تزریق واکسن نیز رابطه معنی داری وجود داشت. .

Conclusion

علیرغم همه ی مباحث و مشکلات موجود در امر واکسیناسیون، کاهش ابتلا به کروناویروس و مرگ و میر پس از واکسیناسیون بسیار چشمگیر بود. تجربه کرونا بیش از پیش نشان داد که با آگاهی بخشی و ارائه آموزش به شاغلین و مدیریت صحیح و تعامل در تمامی زمینه ها، می توان شاهد ارتقای سطح سلامت در شاغلین واحدهای مختلف کاری باشیم.

Keywords

کرونا، واکسن، شاغلین

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.