بررسی سطح آگاهی عمومی کارگران نسبت به ایمنی شیمیایی و علائم هشداردهنده سیستم جهانی طبقه‌بندی و برچسب گذاری مواد شیمیایی ( GHS)

مریم هرمزی ©, آناهیتا حجازی ℗

بررسی سطح آگاهی عمومی کارگران نسبت به ایمنی شیمیایی و علائم هشداردهنده سیستم جهانی طبقه‌بندی و برچسب گذاری مواد شیمیایی ( GHS)

کد: G-23054

نویسندگان: مریم هرمزی ©, آناهیتا حجازی ℗

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

کاربرد دهها هزار نوع ماده شیمیایی با خواص و اثرات مختلف در طیف وسیعی از محیط های کاری صنعتی و غیر صنعتی، منجر به افزایش خطر مواجهه شاغلان با مواد شیمیایی خطرناک می شود که امکان ابتلا به حوادث و بیماریهای شغلی را افزایش خواهد داد. این مطالعه با هدف ارزیابی میزان آگاهی ایمنی شیمیایی کارگرن از سیستم جهانی طبقه بندی و برچسب گذاری مواد شیمیایی (GHS ) انجام شد.

روش کار

این مطالعه توصیفی- تحلیلی در بین کلیه کارگران مرتبط با مواد شیمیایی به تعداد 80 نفر که در بخش های مختلف فرآیند تولید در معرض تماس با مواد شیمیایی بودند انجام شد. افراد تحت مطالعه با روش نمونه گیری در دسترس از دو کارخانه تولید مواد شیمیایی در شهرستان زاهدان در سال 1401 انتخاب گردید. برای ارزیابی سطح آگاهی عمومی ایمنی شیمیایی کارگران در تماس با مواد شیمیایی، از پرسشنامه سیستم هماهنگ جهانی(GHS)در خصوص طبقه بندی و برچسب گذاری مواد شیمیایی استفاده شد. این پرسشنامه شامل سوالات چند گزینه ای و همچنین سوالات تصویری برای ارزیابی توانایی پاسخ دهندگان در تشخیص معنی علائم هشدار دهنده استفاده شده در برچسب های قدیمی و جدید بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای گزارش آمار توصیفی متغیرهای کمی از انحراف معیار، میانگین و درصد و برای تحلیل داده ها از مدل رگرسیون خطی استفاده شد.

یافته‌ها

از تعداد 80 شرکت کننده در این مطالعه، 62 نفر (84%) کارگران خط تولید مواد شیمیایی و 18 نفر (16%) پرسنل بخش اداری بودند. 64 نفر (80%) مرد و 16 نفر (20%) زن بودند. توزیع سنی بین شرکت کنندگان نرمال بود. به طور میانگین 3/81 درصد از شرکت کنندگان به تمام سوالات پرسشنامه پاسخ صحیح دادند. از این تعداد 9/84 درصد افراد به سوالات چند گزینه ای مربوط به آگاهی از ایمنی مواد شیمیایی و7/74 درصد به سوالات تصویری مربوط به آگاهی از علائم هشداردهنده پاسخ صحیح دادند. همچنین، 77 درصد از شرکت کنندگان با علائم "اشتعال پذیری" و "قابلیت انفجار" بیشتر از سایر علائم خطر مواد شیمیایی آشنا بودند و با علائم "مواد خورنده " کمتر از بقیه آشنا بودند (30 درصد). بر طبق نتایج ارتباط معنی‌داری بین جنس و میزان تحصیلات شرکت‌کنندگان و میزان آگاهی ایمنی شیمیایی از سیستم GHS وجود داشت (001/0p ). در حالیکه بین سن و سابقه کار و میزان آگاهی افراد همبستگی آماری معنی داری مشاهده نشد.

نتیجه‌گیری

به طور کلی، نتایج این مطالعه نشان می دهد که کارگران کارخانه های شیمیایی به طور تجربی با اطلاعات ایمنی شیمیایی و علائم هشداردهنده مواد شیمیایی تا حدودی آشنا هستند. با این حال برای افزایش آگاهی کارگران، برگزاری دوره های آموزشی ایمنی مواد شیمیایی و آشنایی با علائم هشداردهنده متناسب با سطوح مختلف تخصص توسط مراجع ذیربط توصیه می شود.

کلمات کليدی

ایمنی شیمیایی، علائم هشداردهنده، پرسشنامه، GHS

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.