Comprehensive risk assessment of health and safety risks in the HSE management system of the emergency department of Salman Farsi Bushehr hospital in 1400 with the methods of FMEA, HAZOP and analysis of accident indicators.

فاطمه شفاعتی © ℗, دکتر جواد وطنی, وحید کیانی

Comprehensive risk assessment of health and safety risks in the HSE management system of the emergency department of Salman Farsi Bushehr hospital in 1400 with the methods of FMEA, HAZOP and analysis of accident indicators.

Code: G-52670

Authors: فاطمه شفاعتی © ℗, دکتر جواد وطنی, وحید کیانی

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Safety

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

ما در این تحقیق بر آنیم تا به ارزیابی ریسک مخاطرات ایمنی و بهداشتی و تحلیل شاخص های حوادث بخش اورژانس بیمارستان سلمان فارسی بوشهر در سال ۱۴۰۰ بپردازیم. هدف از مطالعه حاضر ارزیابی ریسک جامع مخاطرات ایمنی و بهداشتی در سیستم مدیریت HSE بخش اورژانس بیمارستان در سال ۱۴۰۰ با روش های FMEA،HAZOP و تحلیل شاخص های حوادث می باشد.

Method

مطالعه حاضر به صورت توصیفی در اورژانس بیمارستان در سال ۱۴۰۰ و در سه گام اجرا گردیده است. ابتدا با مراجعه به محل مورد مطالعه کلیه حوادث رخ داده در بخش اورژانس بین سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ گردآوری گردید و با توجه به شاخص های تحلیل حوادث که توضیح داده شده مورد آنالیز قرار گرفتند. هم چنین جهت شناسایی و ارزیابی کیفی حوادث در واحد درمانی با استفاده از چک لیست ها و به روش ارزیابی ریسک HAZOP شناسایی صورت گرفته است. در مرحله آخر جهت یافتن و ارزیابی کمی حوادث از روش ارزیابی ریسک FMEA جهت ارزیابی ریسک ها استفاده گردید. تعداد حوادث ثبت شده مطابق روش های ارزیابی ریسک با استفاده از جدول ماتریکس و تعیین عدد ریسک و با استفاده از فرمول های ریاضی محاسبه شاخص های رخداد حوادث و استفاده از آنالیز های آزمون های توصیفی انجام گرديد.

Results

بیشترین تعداد حادثه مربوط به رده شغلی پرستار می باشد (۴۸ حادثه) که علت آن می تواند مواجهه بیشتر پرستاران بیمارستان با عوامل خطرزا باشد. مواجهه مکرر و مستقیم با بیماران، نوبت کاری، خستگی، بی‌ خوابی می‌تواند از علل بروز حادثه در رده شغلی پرستاران باشد. بعد از پرستاران، خدمات با ۳۱ حادثه و پرسنل اتاق عمل با ۱۸ حادثه بیشترین تعداد حوادث را دارند. افراد دارای سابقه کاری بالا (۲۰-۲۵) دارای کمترین حوادث می باشند و کارکنان با سابقه کار ۵ تا ۱۰ سال بیشترین تعداد حوادث را دارند که علت این مسئله استرس شغلی و نداشتن دقت و تمرکز کافی حین انجام کار بوده و به همین دلیل بیشتر در معرض خطر حوادث شغلی هستند. ریسک های بالا در محیط های شغلی که افراد با سابقه پایین مشغول بودند وجود دارد.

Conclusion

مطالعه اخیر نشان می‌‌دهد بیمارستان اصلی ترین و پر مخاطره ترین مرکز ارائه خدمات بهداشتی درمانی در شبکه سلامت به شمار می رود. مهم ترین خطراتی که کارکنان بیمارستان را تهدید می‌کند شامل خطرات بیولوژیکی ناشی از تماس با عوامل عفونی، و مواد شیمیایی، ایمنی و ارگونومیکی، حمله، تاثیرات منفی عوامل روانی-اجتماعی و سازمانی می باشد. یک عامل ضروری برای کاهش این مخاطرات توجه به محیط و شرایط کار برای پیشگیری از حوادث می‌باشد.

Keywords

ارزیابی ریسک، سیستم مدیریت HSE، بخش اورژانس بیمارستان

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.