Effective factors on the emergency evacuation in fire incidents

ویدا زراوشانی ©, کیانا رضایی¬پور ℗

Effective factors on the emergency evacuation in fire incidents

Code: G-45861

Authors: ویدا زراوشانی ©, کیانا رضایی¬پور ℗

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Safety

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

آتش سوزی از جمله حوادثی است که روزانه امنیت بسیاری از افراد را تهدید و هزینه های بالایی را به سیستمهای اقتصادی و اجتماعی وارد می کند. فرایند تخلیه اضطراری، یکی از موثرترین اقداماتی است که در این خصوص می توان انجام داد. این مقاله سعی دارد تا با مروری بر پژوهشهای پیشین ، عوامل تاثیرگذار در تخلیه اضطراری موفق و ناموفق را بررسی نماید.

Method

این پژوهش از نوع مروری بوده وکلید واژه ها بر اساس اصل pico و پایگاه mesh به صورت فارسی و انگلیسی انتخاب شدند . از کلیدواژه های فارسی "آتش سوزی" و "تخلیه اضطراری" برای جستجوی مقالات فارسی در پایگاه sid و موتورجستجوی google scholar و کلیدواژه های انگلیسی Emergency evacuation ، fires، exit emergency ، safe evacuation، fires evacuating، human behavior "AND fires ، building AND fires برای جستجوی مقالات انگلیسی در پایگاه های PubMed و science direct استفاده شد. پس ازجستجو وگردآوری مقالات، فرآیند غربالگری، حذف اطلاعات تکراری، غیرمرتبط و نیز بازیابی مجدد منابع، انجام و پس از تهیه متن کامل مقالات مرتبط ، فرآیند ترجمه و استخراج اطلاعات مرتبط با موضوع تحقیق با محوریت عوامل موثر بر فرایند تخلیه اضطراری انجام شد . همچنین بعضی از مقالاتی که متن کامل آنها موجود نبود؛ اما در چکیده آنها عوامل کلیدی مورد نظر یافت شد وارد بررسی گردیدند. برای تقویت فرایند جستجو، بررسی دستی منابع در مقالات مرتبط نیز انجام شد. در نهایت نمودار PRISMA برای سازماندهی داده ها رسم شد .

Results

در این مطالعه در ابتدا 205 مقاله یافت شدند و پس از حذف مقالات تکراری، غیرمرتبط و بدون متن کامل، تعداد 100 مقاله باقی ماند. سپس با بررسی متن مقالات و اعمال معیارهای ورود و خروج، تعداد 25 مقاله وارد مطالعه شدند. بررسی مقالات ورودی نشان داد درک ساکنین از خطر نقش موثری در شکست یا موفقیت فرایند تخلیه اضطراری دارد. در هنگام آتش سوزی، ساکنان به دوگروه که آتش را درک میکنند یا نادیده میگیرند تقسیم میشوند. در گروه اول سه واکنش بروز میدهند که تخلیه اضطراری، یکی از آنها است .در چنین افرادی دو پارامتر اصلی بر موفقیت فرآیند تخلیه اضطراری تاثیرگذار است که شامل عوامل انسانی و عوامل داخلی ساختمان می باشد. عوامل انسانی شامل سن، جنسیت، ویژگی¬های فردی، قدرت قضاوت، حرکت و اطلاع و آشنایی با مسیرها میباشد. در عوامل داخلی ساختمان زیرپارامترهای متعددی مانند عرض و تعداد پله ها و راه پله ها ،آرایش استقرار دربها ،وزن دربها، وجود نرده در اطراف راه پله¬ها و وجود انواع تابلو و سیستم های هشداردهنده¬ی حریق وآسانسورها استاندارد از اهمیت ویژه¬ای برخوردار می¬باشند

Conclusion

عوامل داخلی ساختمان،عوامل انسانی و عوامل طبیعی آتش ،سه گروه موثر بر فرایند تخلیه اضطراری و مدیریت بحران در شرایط آتش سوزی میباشند. میتوان از نتایج مطالعات مروری و شناسایی عوامل موثر بر فرایند تخلیه اضطراری در آموزشهای کاربردی و کنترل خطاهای انسانی استفاده نمود.توجه به پارامترهایی مانندعوامل داخلی ساختمانها و طبیعت آتش درتدوین و بروزرسانی استانداردها و دستورالعملهای ملی ساختمان، مفید بوده و میتواند به بهبود فرایند تخلیه اضطراری و مدیریت بحران کمک نماید.

Keywords

آتش سوزی، تخلیه اضطراری، خروج اضطراری ، خطر، ریسک

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.