Evaluation of the effect of traffic noise on drivers' fatigue and perceptual functions

احمد مهری, مبینا خضریان, آسوده امیرارسلان خان, حجت الله کاکایی © ℗

Evaluation of the effect of traffic noise on drivers' fatigue and perceptual functions

Code: G-40591

Authors: احمد مهری, مبینا خضریان, آسوده امیرارسلان خان, حجت الله کاکایی © ℗

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Physical factors

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

آلودگی صوتی یکی از معضلات جوامع شهری امروزی می‌باشد که مواجهه با آن می¬تواند عملکرد ادراکی و میزان خستگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد و افراد برای اینکه بتوانند در مواجهه با استرس¬های محیطی همچون صدا، اطلاعات مورد نیاز خود را پردازش نمایند به رفتارهای انطباقی نیازمند هستند. هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر متغیر¬های ادراکی شامل میزان ادراک محیطی و مرکزی، سرعت و ظرفیت ادراکی و خستگی رانندگان در مواجهه با صدای ترافیک می¬باشد.

Method

35 دانشجوی مرد در این مطالعه شرکت کردند، شرکت کنندگان در یک مرحله در محیط آرام و در مرحله دیگر در معرض صدای ترافیک قرار گرفتند. سپس آزمون Adaptive Tachstopic Traffic Perception Test(ATAVT) را به منظور بررسی ظرفیت و سرعت درک و آزمون Peripheral Perception Test(PPT) را به منظور بررسی ادراک محیطی با استفاده از Vienna Test System software انجام دادند. همچنین در این مطالعه شرکت کنندگان در بعد از اجرا تست¬های مربوطه، در محیط آرام و در مواجهه با صدای ترافیک پرسشنامه استاندارد احساس خستگی Fatigue Symptom questionnaire(FSQ)جهت تعیـین میـزان خسـتگی را تکمیل نمودند. آزمون Paired Sample T-Test برای مقایسه شاخص‌های عملکرد شناختی و ارزیابی احساس خستگی قبل و بعد از مواجهه با صدای ترافیک مورد استفاده قرار گرفت و در نهایت تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفت.

Results

در تستATVAT، مقایسه اختلاف متغیرسرعت و ظرفیت ادراکی شرکت کنندگان در دو محیط آرام و در بعد از مواجهه با صدای ترافیک ، به طور معنی¬داری بهبود یافت (P=0.009) به عبارتی می توان نتیجه گرفت عامل استرسور صدای ترافیک باعث افزایش هوشیاری رانندگان شده است که حاصل نتیجه جالب این مطالعه می باشد اما در فعالیت ادراکی محیطی در تستPPT، در هیچ کدام از متغیرها شامل ,Field of vision(P=0.85) ,Tracking deviation(P=0.61) ,Incorrect reactions(P=0.416) Omitted reactions(P=0.568) تغییرات معنی¬داری مشاهده نگردید یا به عبارتی می توان گفت مواجهه با صدای ترافیک در میزان ادراک محیطی رانندگان تاثیرگذار نبود. همچنین نتایج این مطالعه نشان داد که متغیرهای خواب آلودگی، کم تحرکی و کندی (P=0.475)، شکایت از درد و نارضایتی جسمی(P=0.072) در دوحالت مواجهه از لحاظ آماری آنچنان معنی¬دار نبودند، اما با این وجود نتایج نشان داد که معیار اختلال در تمرکز(P=0.003) و کل احساس خستگی(P=0.043) در حالت مواجهه با صدای ترافیک نسبت به حالت محیط آرام افزایش قابل ملاحظه¬ای داشته و از لحاظ آماری معنادار است.

Conclusion

این مطالعه نشان داد که سرعت و ظرفیت ادراکی شرکت کنندگان در مواجهه با صدای ترافیک در افراد بهبود یافت اما درمیزان ادراک محیطی شرکت کنندگان تاثیرگذار نبود. همچنین مواجهه با صدای ترافیک باعث افزایش احساس خستگی وکاهش میزان تمرکز در شرکت کنندگان می¬شود با این وجود بعد از مواجهه با صدای ترافیک، نارضایتی جسمی، شکایت از درد، خواب آلودگی و کم تحرکی در شرکت کنندگان ایجاد تغییرات معنی¬داری مشاهده نگردید.

Keywords

صدای ترافیک، خستگی، ظرفیت ادراکی، سرعت ادراکی، ادراک محیطی

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.