بررسی پیامدهای اقتصادی پدیده دومینو حریق و انفجار مخازن در یک پالایشگاه نفت

موسی جباری, داود اسکندری, پاتریک جانی © ℗

بررسی پیامدهای اقتصادی پدیده دومینو حریق و انفجار مخازن در یک پالایشگاه نفت

کد: G-41839

نویسندگان: موسی جباری, داود اسکندری, پاتریک جانی © ℗

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

شناسایی هزینه‌های حوادث و مدل‌سازی آن‌ها می‌تواند به ترغیب نمودن صنایع به ایجاد سیستم‌های ایمنی کمک کند در این میان مخازن ذخیره‌سازی مشتقات نفتی يكي از مهم‌ترین تأسيسات صنعتي هستند که همواره در بروز حوادث دومینو در صنعت نفت مؤثر می‌باشند. لذا این پژوهش باهدف بررسی پیامدهای اقتصادی پدیده دومینو حریق و انفجار در مخازن نفت یک صنعت پالایشگاهی انجام گردید.

روش کار

در این پژوهش از نرم‌افزار PHAST برای تعیین شار حرارتی و مدل‌سازی گراف‌ها با استفاده از بسته igraph در نرم‌افزار برنامه‌نویسی R انجام گردید. با استفاده از توابع موجود در نرم‌افزار R و بسته igraph شاخص‌های مرکزیت بینیت، نزدیکی داخلی، نزدیکی خارجی و نزدیکی کل برای هریک از گره‌ها و درنتیجه مؤلفه‌های آسیب‌پذیری مخازن متناظر آن‌ها محاسبه شدند؛ که مراحل مدل‌سازی گراف آن‌ها به ترتیب زیر می‌باشد.  در مرحله اول شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات از تهدیدات و خطرات انجام گردید.  در مرحله دوم، برای هر یک از مخازن، سناریو حادثه تعیین شد.  در مرحله سوم با توجه به سناریو حادثه، بردارهای تشدید (شار حرارتی مخازن) مشخص شد.  مرحله چهارم با توجه به مقادیر آستانه و بردارهای تشدید (شار حرارتی)، مخازن هدف احتمالی مشخص گردید.  مرحله پنجم وزن یال‎های گراف برای تعیین مخازن هدف احتمالی در مدل‌سازی مشخص شد. مرحله ششم با استفاده از نرم‌افزار R و در بسته نرم‌افزاری igraph با ورود وزن‌های هر گره مدل گراف به دست آمد.

یافته‌ها

درجه خطر این مخازن با توجه به شاخص حریق و انفجار DOW در محدوده زیاد و شدید قرار گرفت. شاخص‌ حریق و انفجار در مخزن نفت سفید 71 (کمترین شاخص) و در مخازن پنتان و نفتا برابر 42/187 محاسبه شد. بررسی ارزش ناحیه تماس در صورت ایجاد پدیده دومینو نشان داد که حادثه دومینو می‌تواند تا 2 برابر هزینه‌های حادثه را افزایش دهد. حال به بررسی محوطه مخازن مورد مطالعه که شامل مخازن ده‌گانه است می‌پردازیم. تمامی مخازن موجود در این محوطه، استوانه‌ای هستند به‌جز مخزن 2021 که کروی است. آستانه شار حرارتی برای مخازن استوانه‌ای در این محوطه هر دو آستانه و در نظر گرفته ‌شد. از طرفی آستانه شار حرارتی برای تنها مخزن کروی یعنی مخزن 2021 برابر در نظر گرفته ‌شد. دلیل انتخاب این دو آستانه به‌منظور افزایش حساسیت ایمنی و اقدام محافظه کارانه در تعیین آستانه شار حرارتی یعنی انتشار حرارتی که موجب آسیب به واحدهای مجاور بوده است. در این مطالعه، بدترین حالت مقدار آستانه تشدید تابش برابر 10 کیلووات بر مترمربع انتخاب شد.

نتیجه‌گیری

نتایج نشان داد که حادثه دومینو می‌تواند تا 2 برابر هزینه‌های حادثه را افزایش دهد، همچنین تأثیر اجرای طرح‌های ایمنی از قبیل سیستم اعلام حریق و اطفاء حریق کاهش 50 درصدی هزینه حوادث می‌باشد. بررسی هزینه‌های ناشی از ایجاد پدیده دومینو و مقایسه آن با حریق‌های عادی انجام گردید. برای به دست آمدن این هزینه‌ها و مقایسه آن با شاخص‌های حریق و انفجار DOW انجام گردید.

کلمات کليدی

پدیده دومینو، شاخص حریق و انفجار DOW، نظریه گراف، حفاظت

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.