ارزیابی ریسک ارگونومی بین کارکنان اداری یک صنعت شیمیایی در تهران

سید محمد سادات © ℗, سلیم محمدی دامنه, شیما مرادنژاد

ارزیابی ریسک ارگونومی بین کارکنان اداری یک صنعت شیمیایی در تهران

کد: G-43159

نویسندگان: سید محمد سادات © ℗, سلیم محمدی دامنه, شیما مرادنژاد

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

پیشرفت های علمی ، فن آوری های ارتباطی و اطلاعاتی جدیدی را در محیط کار به وجود می آورد که منجر به افزایش استفاده از رایانه در حین کار شده است. چندین بررسی قبلی حاکی از وجود رابطه علتی احتمالی بین کار با رایانه و شکایات اسکلتی– عضلانی (MSDs) است. لذا این مطالعه با هدف ارزیابی وضعیت ارگونومیک و شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی در کارکنان اداری یک صنعت شیمیایی در تهران انجام شد.

روش کار

تحقیق حاضر یک مطالعه مقطعی و توصیفی – تحلیلی بود. این مطالعه در زمستان سال 1400 بر روی تمامی کارکنان واحدهای اداری یک صنعت شیمیایی انجام شد. حجم نمونه به صورت سرشماری از تمامی کارکنان در نظر گرفته شد. معیار ورود به مطالعه سابقه کاری بیش از یک سال در واحد اداری و ساعت کار با رایانه بیش از دو ساعت در روز بوده و معیار خروج شامل افرادی بود که دارای اختلالات اسکلتی عضلانی ناشی از حوادث بودند. در نهایت با در نظر گرفتن معیار ورد و خروج و همچنین تمایل افراد برای شرکت در مطالعه، تعداد 59 نفر از کارکنان وارد مطالعه شدند. برای تعیین نرخ شیوع MSDs از پرسشنامه نوردیک و برای ارزیابی ریسک ابتلا به MSDs از روش ROSA استفاده گردید. تجزیه تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری کای دو و تحلیل واریانس یک طرفه در سطح معنی داری 0/05 توسط نرم افزار SPSS V.26 صورت پذیرفت.

یافته‌ها

شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی در اندام¬های گردن(44.1%)، شانه(35.6%)، کمر(28.8%) و ناحیه فوقانی کمر(28.8%) در کارکنان بیش از سایر اندام ها بود. ارزیابی وضعیت بدنی کارکنان اداری صنعت با استفاده از روش ROSA به منظور تعیین سطح ارگونومیک در ایستگاه های کاری، میانگین نمره بدست آمده از اجرای روش های مذکور بر روی جامعه تحت بررسی برابر 27/4 بود، به طوری که حداقل و حداکثر نمره بدست آمده برابر 2 و 8 بود. 84.7 درصد از افراد در ناحیه هشدار( نمره نهایی مساوی یا کمتر از 5) و 15.3 درصد از افراد در ناحیه اقدامات اصلاحی فوری ارگونومیک(نمره ROSA بزرگتر از 5) طبقه بندی شدند. یافته های حاصل از اجرای آزمون نشان داد، ارتباط معناداری بین شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی در اندام های فوقانی و تحتانی کمر و نمره نهایی حاصل از ارزیابی پوسچر به روش ROSA وجود دارد. همچنین بین سن، جنسیت و سابقه کار ارتباط معنادار وجود داشت.

نتیجه‌گیری

روش ارزیابی پوسچر ROSA یک ابزار مناسب به منظور ارزیابی وضعیت ارگونومی ایستگاه¬های کاری اداری می¬باشد. با توجه به نتایج اجرای روش ROSA و میزان شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی در میان کارکنان اداری صنعت مشخص گردید که کارکنان در معرض ابتلا به MSDs بوده و دارای ایستگاه های کاری با سطح بالای ریسک ارگونومیک هستند. لذا حرکات کششی و نرمشی، استفاده از مانیتور، صندلی و تکیگاه آرنج قابل تنظیم، نگهدارنده ی اسناد و Headset توصیه میگردد.

کلمات کليدی

اختلالات اسکلتی- عضلانی، ROSA، کارکنان اداری، ارزیابی ریسک ارگونومیک

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.