Lipid profile and fast blood glucose in office workers: BMI and sex differences

محمد نصر ℗, فاطمه رحیمیان, سمیرا رحمانیان, فرشته علی اصغری, اسماعیل سلیمانی ©, محمد آریایی, هادی دانشمندی

Lipid profile and fast blood glucose in office workers: BMI and sex differences

Code: G-80745

Authors: محمد نصر ℗, فاطمه رحیمیان, سمیرا رحمانیان, فرشته علی اصغری, اسماعیل سلیمانی ©, محمد آریایی, هادی دانشمندی

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Other

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

کارمندان ادارات بیشتر زمان کار خود را در موقعیت های بی تحرک می گذرانند که آن ها را در معرض خطر ابتلا به چاقی و بیماری های قلبی عروقی قرار می دهد. مطالعه حاضر به منظور بررسی رابطه بین جنسیت و شاخص توده بدنی (BMI) با پارامترهای پروفایل لیپیدی و FBS در گروهی از کارکنان اداری انجام شد.

Method

این مطالعه مقطعی در بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی جهرم دراستان فارس انجام شد. پانصد و شش کارمند مورد مطالعه قرار گرفتند. این افراد از طریق اطلاعیه و توزیع آگهی در دانشگاه و پیام¬های الکترونیکی از طریق ایمیل و رسانه¬های اجتماعی جذب شدند. از افرادی که مایل به شرکت در مطالعه بودند خواسته شد به کلینیک ما مراجعه کنند. در اولین بازدید، هدف مطالعه برای هر یک از شرکت¬کنندگان شرح داده شد و همه آن¬ها رضایت آگاهانه را امضا کردند. کارمندانی که از داروهای هپاتوتوکسیک استفاده می‌کردند، کسانی که سابقه اختلالات متابولیک و اعتیاد به الکل داشتند و کسانی که بیماری کبدی یا کلیوی تایید شده یا مشکوک داشتند از مطالعه حذف شدند. پرسشنامه متغيرهاي دموگرافيك، عادات سيگار، مصرف الكل، مصرف لبنيات، سبزيجات و روغن ها و شرح حال مشروح شغلي تكميل شد. قد و وزن شرکت کنندگان در حالت ایستاده اندازه گیری شد. نمونه خون ناشتا گرفته شد و پارامترهای پروفایل لیپیدی و قند خون ناشتا (FBS) اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از نسخه 21.0 نرم افزار SPSS مورد تجزیه قرار گرفت.

Results

شرکت کنندگان نسبتاً جوان (13/7±27/41 سال) بودند. حدود 64 درصد از افراد دارای اضافه وزن/چاقی بودند. شیوع اضافه وزن/چاقی در بین مردان و زنان تفاوتی نداشت. شرکت‌کنندگان مرد و شرکت‌کنندگان دارای اضافه وزن/چاقی به‌ترتیب TG و FBS بالاتر وHDL پایین‌تری نسبت به زنان و افراد دارای BEI طبیعی داشتند. هیچ تفاوت آماری معنی داری در میانگین پارامترهای پروفایل لیپیدی و FBS بین شرکت کنندگان سیگاری و غیرسیگاری و بین افراد با مصرف متفاوت محصولات لبنی یا سبزیجات مشاهده نشد.کارمندان متأهل به طور قابل توجهی HDL پایین تر و TG بالاتر نسبت به کارمندان مجرد داشتند. میانگین پارامترهای پروفایل لیپیدی و فراوانی یافته های غیر طبیعی در افراد مورد مطالعه محاسبه شد. میانگین تمامی پارامترها در محدوده نرمال بود. با این حال، برخی از شرکت‌کنندگان پروفایل‌های چربی و FBS غیرطبیعی داشتند. شایع ترین یافته های غیر طبیعی به ترتیب برای (%21) LDL (52%) ،HDL (40%) ،TG (26%) ،TC و (%15)FBC مشاهده شد.

Conclusion

یافته های این مطالعه نشان داد که، BMI و جنسیت مرد مستقیماً با TG و FBS ارتباط مستقیم و با HDL ارتباط معکوس داشتند. نه جنس و نه BMI با LDL مرتبط نبود. سیگار کشیدن و تفاوت مصرف لبنیات و سبزیجات در افراد مورد مطالعه با میانگین پارامترهای پروفایل لیپیدی و FBS مرتبط نبود.

Keywords

کارکنان اداری، جنسیت، شاخص توده بدنی، کلسترول ، قندخون.

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.