شناسایی و ارزیابی مخاطرات بهداشت، ایمنی و محیط زیست صنعت تولید کفش ایمنی

سید شهاب آتشی یزدی, علی اصغر ساجدیان زو ©, مهدی منتظری ℗

شناسایی و ارزیابی مخاطرات بهداشت، ایمنی و محیط زیست صنعت تولید کفش ایمنی

کد: G-67903

نویسندگان: سید شهاب آتشی یزدی, علی اصغر ساجدیان زو ©, مهدی منتظری ℗

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

صنایعی مختلف با وجود پیشرفتهاي روزافزون، همچنان درگیر حوادث گوناگون ناشی از ریسک هاي HSE میباشند این حوادث علاوه بر تحمیل خسارات انسانی و زیست محیطی، هزینه هاي اقتصادي زیادي را نیز سبب می شود بنابراین شناسایی ریسک به منظور پیشگیري از زیان ها و نتایج نامطلوب وقایع انجام می شود. این مطالعه با هدف شناسایی و ارزیابی مخاطرات بهداشت، ایمنی و محیط زیست صنعت تولید کفش ایمنی انجام شد.

روش کار

این مطالعه توصیفی در یکی از صنایع کفش ایمنی ایران با استفاده از تکنیک آنالیز حالات بالقوه شکست و آثار آن (failure modes & effects analysis: FMEA) انجام شد . در ابتدا گروه FMEA به منظور جمع آوري اطلاعات مورد نیاز تشکیل و سپس مخاطرات بالقوه شناسایی و ثبت گردید . پس از آن عدد اولویت ریسک ( risk priority number: RPN) از حاصل ضرب سه فاکتور شدت اثر ریسک (severity) ، (احتمال وقوع (occurrence) و قابلیت کشف (detection) محاسبه گردید و در نهایت اقدامات اصلاحی براي ریسک هاي غیر قابل قبول پیشنهاد گردید . کلیه محاسبات توسط Excell انجام گرفت . این مطالعه با هدف شناسایی و ارزیابی مخاطرات بهداشت ، ایمنی و محیط زیست صنعت تولید کفش ایمنی انجام شد .

یافته‌ها

در این مطالعه 204 ریسک شناسایی شد . 40 مخاطره بالقوه با RPN از 108 تا 300 و 164 مخاطره بالقوه با RPN از 12 تا 100 شناسایی گردید . بر اساس نتایج به دست آمده ، بالاترین میزان ریسك مربوط به مخاطرات زیست محیطی ، ایمنی و بهداشتی به ترتیب ، نشت گاز با 300 =RPN ، تجمع گاز ها و بخارات قابل انفجار با 270=RPN و الکتریسیته با 252=RPN بود . همچنین روشنایی نا مناسب کمترین RPN با میزان 12 را به خود اختصاص داد . تمام اجزای نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که روش FMEA روش مناسبی براي شناسایی مخاطرات و ارزیابی ریسک در صنعت تولید کفش ایمنی می باشد. همچنین با توجه به مخاطرات شناسایی شده باید اقدامات اصلاحی به منظور کاهش سطح ریسک آن ها تدوین و اجرایی شوند تا از بروز حوادث مرتبط پیشگیري شود.

نتیجه‌گیری

تمام اجزای نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که روش FMEA روش مناسبی براي شناسایی مخاطرات و ارزیابی ریسک در صنعت تولید کفش ایمنی می باشد. همچنین با توجه به مخاطرات شناسایی شده باید اقدامات اصلاحی به منظور کاهش سطح ریسک آن ها تدوین و اجرایی شوند تا از بروز حوادث مرتبط پیشگیري شود.

کلمات کليدی

کفش، صنعت، ارزیابی ریسک، مخاطره

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.