ارزیابی میزان آمادگی یک صنعت فرایندی برای مقابله با یک حریق احتمالی

سید شهاب آتشی یزدی, علی اصغر ساجدیان زو ©, مهدی منتظری ℗

ارزیابی میزان آمادگی یک صنعت فرایندی برای مقابله با یک حریق احتمالی

کد: G-01267

نویسندگان: سید شهاب آتشی یزدی, علی اصغر ساجدیان زو ©, مهدی منتظری ℗

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

باتوجه به حریق های رخ داده شده در صنایع فرایندی لزوم پیاده سازی دستگاه های مدیریت بحران در این صنایع و بالا نگه داشتن میزان آمادگی این دستگاه ها امری حیاتی است. هدف از انجام این مطالعه ارزیابی میزان آمادگی تیم های مقابله با شرایط اضطراری برای مقابله با یک حریق احتمالی در یک صنعت فرایندی است.

روش کار

این مطالعه توصیفی- تحلیلی در یک پالایشگاه گازی با جامعه آماری 200 نفری انجام شد. از طریق مطالعات کتابخانه ای و میدانی برای همه تیم های شرکت کننده در فرایند مقابله با حریق یک پرسشنامه با طیف لیکرت طراحی شد. از شاخص های نسبت روایی محتوا (content validity ratio ) و شاخص روایی محتوا ( content validity index ) جهت سنجیدن روایی و از ضریب آلفای کرونباخ جهت سنجیدن پایایی پرسشنامه ها استفاده شد. اطلاعات جمع آوری شده وارد نرم افزار spss نسخه 24 شدند و تجزیه و تحلیل آماری در سطح معناداری 95 دذصد با استفاده از آزمون One Way ANOWA صورت پذیرفت. هدف از انجام این مطالعه ارزیابی میزان آمادگی تیم های مقابله با شرایط اضطراری برای مقابله با یک حریق احتمالی در یک صنعت فرایندی است.

یافته‌ها

نتایج نشان داد که آمادگی این پالایشگاه برای مقابله با حریق احتمالی 68.3 درصد می باشد که از میان 11 تیم شرکت کننده در این فرایند تیم حراست با 53.48 درصد کمترین و تیم لجستیک با 77.5 درصد بیشترین میزان آمادگی را دارند. بالاترین میزان CVR برای پرسشنامه تیم ایمنی (77/0) می باشد و بزرگترین ضریب القای کرونباخ مربوط به تیم رابط با 92/0 بدست آمد. نتایج این مطالعه نشان داد آمادگی این پالایشگاه گازی در فرآیند مقابله با حریق احتمالی در حد مطلوبی می باشد هر چند برخی از تیم ها از جمله تیم حراست آمادگی کمتری نسبت به بقیه تیم ها دارند. از این رو بهتر است هر چه سریع تر اقدامات مداخله ای از جمله فراهم کردن تجهیزات مورد نیاز و ارائه آموزش ها و مانور های مختلف در راستای بالا بردن آمادگی این تیم انجام پذیرد.

نتیجه‌گیری

نتایج این مطالعه نشان داد آمادگی این پالایشگاه گازی در فرآیند مقابله با حریق احتمالی در حد مطلوبی می باشد هر چند برخی از تیم ها از جمله تیم حراست آمادگی کمتری نسبت به بقیه تیم ها دارند. از این رو بهتر است هر چه سریع تر اقدامات مداخله ای از جمله فراهم کردن تجهیزات مورد نیاز و ارائه آموزش ها و مانور های مختلف در راستای بالا بردن آمادگی این تیم انجام پذیرد.

کلمات کليدی

شرایط اضطراری، مدیریت بحران، پالایشگاه، صنعت

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.