Prevalence of musculoskeletal disorders and improvement strategies in urban heavydrivers of Mazandaran province

فاطمه خوش اندام سروینه باغی،آرین یعقوبی پور ℗, آرین یعقوبی پور ©

Prevalence of musculoskeletal disorders and improvement strategies in urban heavydrivers of Mazandaran province

کد: G-64301

نویسندگان: فاطمه خوش اندام سروینه باغی،آرین یعقوبی پور ℗, آرین یعقوبی پور ©

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

درجامعه امروزی حمل ونقل ورانندگی نقشی مهم برای کار وزندگی اجتماعی بر عهده دارد. باتوجه به اینکه رانندگان وسایل نقلیه سنگین بخش برون شهری، مدت زیادی را به این حرفه مشغول هستند، انتظارمی رود که در معرض خطر بروز دردها ی اسکلتی-عضلانی باشند. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان شیوع دردهای اسکلتی-عضلانی دررانندگان وسایل نقلیه سنگین بخش برون شهری در استان مازندران انجام شد.

روش کار

این مطالعه توصیفی تحلیلی برروی 1244راننده وسایل نقلیه سنگین انجام شد. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد نوردیک که بوسیله دکتر چوبینه و همکاران اعتبارسنجی شده است استفاده شد وهمچنین پرسشنامه مربوط به ویژگی های فردی نیز برای همه رانندگان تکمیل شد پرسشنامه دارای دوبخش بود. بخش نخست: پرسش های زمینه ای و دموگرافیک و شغلی شامل متغیر های (سن، سابقه کاری، قد، وزن،سطح تحصیلات، مصرف سیگارو دخانیات، وضعیت تاهل، نوع وسیله نقلیه ومیزان تصادفات در یک سال اخیر) بود وبخش دوم: پرسشنامه استاندارد نوردیک بوده که از این پرسش نامه جهت تعیین میزان شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی در9 ناحیه بدن مورد استفاده قرارمی گیرد. روش نمونه گیری طبقه بندی بود،جامعه رابه هشت (شهرستان ) تقسیم نمودیم ونمونه گیری به صورت تصادفی ازبین رانندگان وسایل نقلیه سنگین مراجعه کننده به مطب های طب کاردارای مجوز از معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نجام گردید. نتایج تحلیل توصیفی به صورت فراوانی و میانگین و انحراف معیار ارائه شد. تحلیل داده ها با استفاده ازآزمون اسپیرمن توسط نرم افزار SPSSنسخه 22 انجام شد.

یافته‌ها

محدوده سنی رانندگان ، 23 تا 68 سال ومیانگین سنی آنها 76/44 سال با انحراف معیار 49/9 بود. میانگین سابقه کار 72/17 سال با محدوده 3تا 45 سال و با انحراف معیار 33/9 بود میانگین شاخص توده بدنی رانندگان 49/27 کیلوگرم برمتر مربع با انحراف معیار 18/4 بود. از نظر وضعیت تاهل،اکثریت رانندگان 1124 نفر(4/90%) متاهل بودند. از نظر تحصیلات 760 نفر (1/61%) دارای تحصیلات زیر دیپلم و 484 نفر (9/38% ) آنان دارای تحصیلات دیپلم به بالا بودند. 375 نفرازرانندگان (1/30%) سیگاری بودند. ازنظر میزان تصادفات، 90 نفر (2/7%) در یک سال اخیر حداقل یک بار تصادف داشتند. بیشترین میزان شیوع دردهای اسکلتی-عضلانی در رانندگان،در12 ماه گذشته به ترتیب مربوط به نواحی،گردن 15 درصد، زانوها 6/12 درصد، آرنج ها 3/10 درصد، پاها 2/9 درصد،پشت 4/8 درصد،مچ و دست ها 8/6 درصد،نشیمن و کمر 3/6 درصد، شانه ها4/6 درصد، ران ها 7/4 درصدگزارش شد. متغیرهایی مانند سن، سابقه کار، مصرف سیگار، میزان تصادفات و وضعیت تاهل با درد در نواحی مختلف بدن در رانندگان در 12 ماه اخیر ارتباط معنی دار داشت. Pvalu

نتیجه‌گیری

شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی بخصوص در ناحیه گردن و زانو دررانندگان برون شهری بالا بودکه احتمالا به دلیل رانندگی درساعات طولانی و وضعیت بدنی نامطلوب در حین رانندگی می باشدکه با آموزش رانندگان وطراحی صندلی ارگونومیک خودرو وانجام ورزش های کششی و داشتن استراحت کافی در شبانه روز و انجام معاینات شغلی می توان تا حدود زیادی از بروزاین اختلالات پیشگیری کرد.

کلمات کليدی

اختلالات اسکلتی-عضلانی،رانندگان برون شهری،مشخصه های دموگرافیک

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.