ارائه ساختاری برای بررسی عملکرد سطح سازمانی پیمانکاران از جنبه ایمنی، بهداشت و محیط زیست

علی اصغر ساجدیان زو ℗, سید شهاب آتشی یزدی ©, مهدی منظری

ارائه ساختاری برای بررسی عملکرد سطح سازمانی پیمانکاران از جنبه ایمنی، بهداشت و محیط زیست

کد: G-83041

نویسندگان: علی اصغر ساجدیان زو ℗, سید شهاب آتشی یزدی ©, مهدی منظری

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

در سال‌های اخیر میزان واگذاری پروژه‌های اجرایی به پیمانکاران رشد قابل توجه‌ای را داشته است و همین امر در کنار عدم توجه به بحث نظارت و ارزیابی مسائل مرتبط با HSE آن ها، باعث افزایش نرخ شاخص‌های مرتبط با حوادث شغلی نظیر نرخ تکرار، نرخ شدت و نرخ بروز در میان شرکت‌های پیمانکاری شده است. بنابراین، هدف از این مطالعه ارائه ساختاری کاربردی جهت ارزیابی عملکرد HSE سطح سازمان پیمانکاران می‌باشد.

روش کار

این مطالعه از نوع تحلیلی- کاربردی می‌باشد و جامعه مورد نظر جهت انجام پژوهش درخصوص ارزیابی عملکرد HSE آنان، پیمانکاران اصلی منتخب ساخت و ساز یک شرکت مادر تخصصی می‌باشند. در این مطالعه تحلیلی، فاکتورهای اصلی بر طبق هفت عنصر اصلی سیستم مدیریت HSE انتخاب گردیدند و در ادامه فاکتورهای فرعی مربوط به هر فاکتور اصلی تعیین شدند. سپس پرسشنامه‌ها جهت وزن‌دهی از نظر درجه اهمیت فاکتورهای اصلی و فاکتورهای فرعی به خبرگان ارسال گردید. بر طبق خروجی نظرات خبرگان، اهمیت نسبی فاکتورهای اصلی و فرعی محاسبه گردید و الگوی ارزیابی عملکرد HSE برای سطح سازمان پیمانکاران ایجاد شد. در نهایت به منظور اعتبار‌سنجی، ساختار پیشنهادی در سطح سازمان سه پیمانکار اصلی ساخت وساز یک شرکت تخصصی مادر تخصصی پتروشیمی مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته‌ها

الگوی نهایی از 7 فاکتور اصلی و 119 فاکتور فرعی تشکیل شده است. حداکثر نمره قابل اکتساب 300 وکمترین آن 60 است که بیانگر سطح عملکرد خیلی خوب و خیلی ضعیف از لحاظ HSE می‌ باشد. نتایج ارزیابی عملکرد نشان داد که پیمانکار اول نمره بالاتری از لحاظ HSE نسبت به پیمانکار دوم و سوم کسب نموده است. در مجموع 119 فاکتور فرعی جهت ارزیابی سطح سازمان پیمانکار از نظر HSE مشخص شد که بیشترین فاکتور های فرعی، به ترتیب مربوط به فاکتور اصلی "سازمان، منابع و مستندسازی" و "خط‌مشی و اهداف استراتژیک" می‌باشد. جهت تعیین روایی پرسشنامه، با بهره‌گیری از نظرات تعدادی از اساتید و متخصصین HSE ، ابهامات پرسشنامه برطرف گردید که این امر بیانگر روایی محتوایی قابل قبول پرسشنامه می‌باشد.

نتیجه‌گیری

ساختار پیشنهادی با توجه به جامع بودن آن، می‌تواند برای ارزیابی عملکرد سطح سازمانی پیمانکاران مختلف استفاده گردد که از نتایج ارزیابی می‌توان به عنوان یک ورودی در انتخاب پیمانکاران استفاده کرد. علاوه بر این، پیمانکاران نیز می‌تواند نقاط ضعف سازمانی خود را در زمینه HSE شناسایی و جهت رفع آن‌ها و ارتقاء سطح HSE خود اقدام نمایند.

کلمات کليدی

ارزیابی عملکرد ایمنی، سازمان، محیط زیست، پیمانکاران

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.