الزامات پدافند غیرعامل با تکیه بر مدیریت بحران

سید شهاب آتشی یزدی ℗, علی اصغر ساجدیان زو ©, مهدی منتظری

الزامات پدافند غیرعامل با تکیه بر مدیریت بحران

کد: G-37615

نویسندگان: سید شهاب آتشی یزدی ℗, علی اصغر ساجدیان زو ©, مهدی منتظری

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

بحران یکی از واقعیات اجتناب ناپذیر زندگی بشر در طول دوران های مختلف می باشد. بحران با برهم زدن نظم سیستم اصلی یا قسمت هایی از آن، موقعیت هایی را که مستلزم پاسخ دهی آنی و اختصاص منابع فوق العاده می باشد، به وجود آورده و موجب سردرگمی و غافلگیری نهادهای تصمیم گرنده می شود. این پژوهش مبین الزامات پدافند غیرعامل با تکیه بر مدیریت بحران به عنوان هدف اصلی خود می باشد.

روش کار

بحران یکی از واقعیات اجتناب ناپذیر زندگی بشر در طول دوران های مختلف می باشد. بحران با برهم زدن نظم سیستم اصلی یا قسمت هایی از آن، موقعیت هایی را که مستلزم پاسخ دهی آنی و اختصاص منابع فوق العاده می باشد، به وجود آورده و موجب سردرگمی و غافلگیری نهادهای تصمیم گرنده می شود. این پژوهش مبین الزامات پدافند غیرعامل با تکیه بر مدیریت بحران به عنوان هدف اصلی خود می باشد. روش تحقیق در این پژوهش نیز، روش تحلیلی - استنباطی بوده و از لحاظ هدف کاربردی می باشد، هم چنین نحوه گرد آوری به روش استنادی ( کتابخانه ای ) صورت پذیرفته است. این مطالعه به وسیله مشاهده سیستماتیک بحران های پیشین و تجزیه و تحلیل آن ها در جستجوی یافتن ابزاری است که به وسیله آن ها برای پیشگیری و مقابله با بحران ها بهره برد.

یافته‌ها

به طور اساسی، توانمندی یک سازمان در پاسخگویی به تهدیدات و چالش های پیش رو مستقیما در گرو صلاحیت، آینده نگری، چالش پذیری و طرز تفکر مدیریت عمومی و توان تخصصی می باشد. کسب این توانمندی درون سازمانی، شرایطی را به وجود می آورد که مدیران از قبل، ضمن پیش بینی بحران همه تلاش خود را معطوف به جلوگیری و یا کاهش حجم آن بحران نمایند. بر خلاف سبک مدیریت سنتی که مدیران پس از وقوع بحران، کار و ماموریت خود را آغاز شده می پندارند، در مدیریت نوین، تاکید بیشتر بر پیش بینی و پیشگیری می باشد. مقایسه تطبیقی تلفات و خسارات ناشی از حوادث طبیعی نظیر زلزله در کشورها و مناطقی که اصل را بر پیش بینی و پیشگیری گذاشته اند با تلفات و خسارات زلزله در کشورمان به خوبی موید این نکته می باشد که هزینه جلوگیری از وقوع بحران به مراتب از هزینه های مقابله با آن کمتر خواهد بود.

نتیجه‌گیری

آمادگی در برابر حوادث (حتی به طور نسبی) می تواند در صورت بروز فاجعه، شرایط متفاوتی ایجاد کند. برای حفظ آمادگی باید از تمام وقایعی که هنگام بروز فاجعه روی می دهند، درک صحیح و کاملی نداشت. از طرفی برنامه ریزی برای پیش بینی و حفظ آمادگی در برابر حوادث به تنهایی پاسخ گو نبوده و واکنش سریع و اقدام عاجل برای بازگرداندن جامعه به شرایط عادی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

کلمات کليدی

پدافند غیرعامل، بحران، مدیریت بحران، آسیب پذیری

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.