ارزیابی میزان مواجهه کارگران جوشکار با فیوم های فلزی ( آلومینیوم، آهن، کروم، منگنز) در صنایع فلزی گیلان در سال 1400

مهدی علی نیا آهندانی ℗, پوریا احمدی جلال دهی ©

ارزیابی میزان مواجهه کارگران جوشکار با فیوم های فلزی ( آلومینیوم، آهن، کروم، منگنز) در صنایع فلزی گیلان در سال 1400

کد: G-38746

نویسندگان: مهدی علی نیا آهندانی ℗, پوریا احمدی جلال دهی ©

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل شیمیایی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

مواجهه با فیومهای فلزی در صنایع اثرات زیان باری برای شاغلین به همراه دارد و تهدیدی جدی برای سلامتی آنها محسوب میشود. در صنایع فلزی به علت ماهیت فرآیند، کارگران در معرض مواجهه با غلظتهای مختلفی از ذرات معلق فلزی هستند که منجر به ایجاد بیماریهای متعددی مانند مشکلات تنفسی در آنها میگردد. این مطالعه با هدف بررسی میزان مواجهه کارگران جوشکار با فیوم های فلزی در صنایع فلزی گیلان در سال 1400 انجام پذیرفت.

روش کار

این مطالعه به صورت توصیفی - تحلیلی در واحد های جوشکاری صنایع فلزی، در سال 1400 انجام پذیرفت. در مجموع 110 کارگر در این صنایع در شیفت های مختلف مشغول به کار بودند. نمونه های هوا به منظور بررسی فیوم های فلزی آهن، آلومینیوم ، کروم و منگنز موجود به روش OSHA 121 به صورت نمونه برداری فردی از کارگرانی که به این منظور انتخاب شده بودند انجام پذیرفت. تجهیزاتی که برای نمونه برداری استفاده گردید شامل پمپ نمونه برداری SKC به همراه سیکلون و فیلتر ممبران و IOM بود. از سوی دیگر، پس از آماده سازی نمونه ها به روش هضم اسیدی، آنالیز آن ها با استفاده از کروماتوگرافی جفت نشده القایی (ICP) انجام شد. همچنین به علت نامتعارف بودن شیفت های کاری، از روش بریف و اسکالا برای تعدیل مقادیر TLV بهره برده شد.

یافته‌ها

این مطالعه نشان داد که میزان مواجهه کارگران جوشکار صنایع فلزی با فیوم های آهن، منگنز، آلومینیوم و کروم به ترتیب برابر با ، 5.7 میلی گرم در مترمکعب هوا، 0.6 میلی گرم در مترمکعب هوا، 0.02 میلی گرم در مترمکعب هوا و 0.008 میلی گرم در مترمکعب هوا) بودند. در برخی از واحد های جوش کاری غلظت فلزات مورد نظر در ساعات کاری مختلف متغیر بوده اما غلظت ها به صورت میانگین مواجهه ی هشت ساعته گزارش شدند. با توجه به این که میزان استاندارد هشت ساعته ی این فیوم ها به ترتیب برابر با 5، 0.2، 1 و 0.05 میلی گرم بر متر مکعب هوا است، مقدار به دست آمده میزان مواجهه با آهن و منگنز از حد استاندارد شغلی بیشتر به دست آمد.

نتیجه‌گیری

با توجه به اینکه کارگران جوشکاری در معرض مواجهه با فیوم های آهن و منگنز در غلظتی بالاتر از حد استاندارد هستند، اقدامات کنترلی متناسب جهت پیش گیری از بروز عوارض نامطلوب بایستی مد نظر قرار گیرد. این اقدامات می تواند شامل اصلاحات مهندسی، مدیریتی و تهیه لوازم حفاظت فردی با کیفیت باشد. پایش دوره ای این واحدها بعد از انجام مداخلات مورد نظر بایستی صورت گیرد تا از اثرگذاری مناسب آنها اطمینان حاصل گردد.

کلمات کليدی

فیوم، صنایع فلزی، نمونه برداری، هوا، جوشکاری

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.