بررسی اثر استرس، اضطراب و افسردگی و فاکتورهای دموگرافیک بر اختلالات اسكلتي- عضلاني در بین پرسنل فوریت های پزشکی استان قم در سال 1398: کاربرد مدل معادلات ساختاری

محمد خندان ℗, علی ابراهیمی ©, سید عابد عابدی, محمدرضا آزاده, علیرضا کوهپایی

بررسی اثر استرس، اضطراب و افسردگی و فاکتورهای دموگرافیک بر اختلالات اسكلتي- عضلاني در بین پرسنل فوریت های پزشکی استان قم در سال 1398: کاربرد مدل معادلات ساختاری

کد: G-17428

نویسندگان: محمد خندان ℗, علی ابراهیمی ©, سید عابد عابدی, محمدرضا آزاده, علیرضا کوهپایی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

پرسنل فوریت های پزشکی نقش حیاتی در حفظ جان افراد بیمار و آسیب دیده قبل از دریافت خدمات بیمارستانی را دارند. این افراد با توجه به شرایط و محیط انجام کار خود در معرض فاکتورهای تاثیرگذار در ایجاد اختلالات سلامت روان و اختلالات اسکلتی- عضلانی می باشند. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط استرس، اضطراب و افسردگی با اختلالات اسكلتي- عضلاني بین پرسنل فوریت های پزشکی استان قم در سال 1398 طراحي و اجرا گرديد.

روش کار

این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی می باشد. جامعه هدف شامل کارکنان خدمات فوریت های پزشکی شهر قم بودند که به صورت مقطعی از بین 177 نفر آن ها به روش نمونه گیری تصادفی ساده انجام شد. ابزارهای مورد استفاده جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، پرسشنامه 21 سئوالی استاندارد استرس، اضطراب و افسردگی (DASS-21) بر اساس مقیاس لیکرت و چارت نقشه بدن بود. تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون همبستگی همزمان متغیرهای مورد مطالعه با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی شامل تکنیک تحلیل چند متغیره مدل یابی معادلات ساختاری، تحلیل ضرایب آلفای کرونباخ، پایایی مرکب و میانگین واریانس استخراج شده و جذر واریانس استخراج شده با کمک نرم افزارهای نسخه 22 SPSS و AMOS V20 انجام شد.

یافته‌ها

نتایج حاصل از آزمون های توصیفی نشان داد که میانگین سن افراد برابر با 48/7± 03/33 بود و اکثر افراد (%84) علائم اختلالات اسکلتی عضلانی را گزارش کردند. پایایی و روایی پرسشنامه DASS- 21 و خرده مقیاس های آن با توجه به مقادیر قابل قبول ضرایب آلفای کرونباخ (7/0) و میانگین واریانس استخراج شده AVE)) (4/0) مورد تایید قرار گرفت. میزان سطوح استرس، اضطراب و افسردگی بالاتر از سطح متوسط بود. تاثیر پذیری اختلالات اسکلتی- عضلانی از متغیرهای استرس، اضطراب و افسردگی به صورت مستقیم و مثبت بدست آمد، امارتباط معنادار بین استرس، اضطراب و افسردگی با اختلالات- اسکلتی عضلانی مشاهده نشد (96/1˂t) و همچنین متغیرهای دموگرافیک افراد دارای اثر تعدیل گر بر ارتباط بین استرس، اضطراب و افسردگی با اختلالات اسکلتی- عضلانی نبود (96/1˂t).

نتیجه‌گیری

با توجه به نتایج بدست آمده از این مطالعه علاوه بر نشان دادن شیوع بالا اختلالات اسکلتی- عضلانی و سطوح بالا استرس، اضطراب و افسردگی در بین کارکنان خدمات فوریت های پزشکی و ضرورت انجام اقدامات کنترلی در این زمینه، ضرورت انجام مطالعات بیشتر را در خصوص پشتیبانی از برخی تئوری های مرتبط با تاثیری پذیری اختلالات اسکلتی- عضلانی از فاکتورهای مرتبط با سلامت روان را مشخص می کند.

کلمات کليدی

استرس، اضطراب، افسردگی، فوریت های پزشکی، اختلالات اسکلتی- عضلانی

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.