Examining mental workload and its relationship with midwives' work ability index during the covid-19 pandemic

مریم امیرماهانی ℗, سمیه طاهر نژاد ©, ناصر هاشمی نژاد

Examining mental workload and its relationship with midwives' work ability index during the covid-19 pandemic

Code: G-34210

Authors: مریم امیرماهانی ℗, سمیه طاهر نژاد ©, ناصر هاشمی نژاد

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Ergonomics

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

بیماری کووید-19 سیستم مراقبت بهداشتی را به چالش کشانده و سبک زندگی کارکنان مراقبت های بهداشتی از جمله ماماها را تحت تاثیر قرار داده است و پیامدهای سلامت ذهن و روان متعددی از جمله افسردگی و اضطراب را به دنبال داشته ، که می تواند باعث کاهش ظرفیت شناختی و افزایش بار کار شناختی گردد. ما بر آن شدیم به بررسی بارکاری ذهنی و تاثیر آن بر شاخص توانایی کار ماماها در این پاندمی بپردازیم.

Method

این مطالعه توصیفی مقطعی در بازه زمانی سال های 1400-1399 انجام شد. انتخاب افراد برای وارد شدن به مطالعه از طریق روش سرشماری انجام شد. در نهایت 91 ماما با توجه به معیار های ورود به مطالعه ومعیار های خروج از آن، به صورت داوطلبانه با حداقل دو سال سابقه کار در سنین 24 تا 53 سال در این پژوهش شرکت کردند. در ادامه مطالعه داده های مربوط به میزان توانایی کار و میزان بار کار ذهنی ماماها، با استفاده از نسخه فارسی پرسشنامه شاخص توانایی کار WAI و نسخه فارسی پرسشنامه بار کار ذهنی کوپر-هارپر Cooper-Harper جمع آوری شد. در مرحله پایانی پژوهش از طریق آزمون های آماری بار کار ذهنی و شاخص توانایی کار و رابطه بین آن ها در ماماها، بررسی گردید.

Results

در مجموع 91 ماما در این مطالعه شرکت کردند که میانگین و انحراف استاندارد سن آنان 089/6 ± 70/35 سال بود. علاوه بر این 84 درصد افراد به صورت نوبت کار مشغول بودند. با توجه به نتایج میزان شاخص توانایی کار در ماماها با میانگین و انحراف استاندارد 217/5 ± 07/39 در سطح خوب قرار گرفت. میانگین نرخ گذاری بارکار ذهنی5/2 ± 52/4 با بیشترین پاسخ برای سطح 3 (مناسب، نسبتا دشوار) به گونه ای که تلاش فکری قابل قبول فرد نیاز است تا عملکرد مورد نیاز سیستم تامین شود و به میزان 31 درصد بدست آمد. تجزیه و تحلیل روابط بین متغیرها نشان داد در سطح معنی داری05/0 ، بین شاخص توانایی کار و بار کار ذهنی ارتباط معنی داری وجود ندارد.

Conclusion

در این مطالعه شاخص توانایی کار ماماها در سطح خوب قرار گرفت. علاوه بر این بیشترین گزارش از بارکار ذهنی برای سطح سختی کار مناسب، نسبتا دشوار ثبت شد و بار کار ذهنی با شاخص توانایی کار ارتباط معنی داری نشان نداد. اما در صورت وجود این شرایط برای مدت طولانی، ممکن است بر بارکار ذهنی ماماها و در نتیجه بر توانایی کار آنان تاثیر بگذارد.

Keywords

بارکار ذهنی، شاخص توانایی کار، مامایی، کووید-19

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.