شناسایی و تجزیه و تحلیل وقوع دو حادثه مرتبط با جرثقیل‌های سقفی و خارج شدن میلگرد از خط تولید در كارخانجات نورد

سامان ایار ©, احسان رمضانی فر ℗, علی ایار

شناسایی و تجزیه و تحلیل وقوع دو حادثه مرتبط با جرثقیل‌های سقفی و خارج شدن میلگرد از خط تولید در كارخانجات نورد

کد: G-36205

نویسندگان: سامان ایار ©, احسان رمضانی فر ℗, علی ایار

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

یک کارخانه نورد گرم همواره در دماها و فشارهای بالا اقدام به تولید محصولات می‌کند. ازاین‌رو در این صنعت خطرات جبران‌ناپذیر مالی و جانی بالقوه‌ای به دلیل ماهیت کاری آن وجود دارد. بنابراین هدف از مطالعه حاضر شناسایی و تجزیه و تحلیل وقوع دو حادثه مرتبط با جرثقیل‌های سقفی و خارج شدن میلگرد از خط تولید در كارخانجات نورد می‌باشد.

روش کار

در این کارخجات معمولا بدلیل جا به جایی مکرر فرآورده‌های تولیدی، وقوع حوادث مرتبط با جرثقیل سقفی قابل توجه است. همچنین، حوادث مرتبط با خارج شدن میلگرد از خط تولید بدلیل نزدیکی اپراتورها از نظر ایمنی افراد حائز اهمیت می‌باشد. بنابراین در این تحقیق با استفاده از تجزیه و تحلیل درخت خطا (Fault Tree Analysis: FTA) به بررسی دو حادثه پرتکرار مرتبط با جرثقیل سقفی و خارج شدن میلگرد از خط تولید نورد گرم پرداخته شد. به منظور جمع‌آوری اطاعلات و شناسایی رویدادهای پایه از مشاهده، مصاحبه، اطلاعات مربوط به خط تولید، داده‌های تعمیر و نگهداری و حوادث گذشته استفاده گردید. جهت محاسبه رویدادهای میانی و اصلی برای دو حادثه مذکور نماد ریاضی بولین بکار گرفته شد. در نهایت به ارزیابی احتمال وقوع این دو حاثه و عوامل مرتبط پرداخته شد.

یافته‌ها

نتایج نشان داد که برای حوادث مرتبط با جرثقیل سقفی 19 رویداد شامل 14 رویداد پایه، 4 رویداد میانی و 1 رویداد اصلی شناسایی و مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین جهت بررسی حادثه خارج شدن میلگرد از خط تولید 6 رویداد میانی و 16 رویداد پایه شناسایی شدند. علاوه بر این، جهت اولویت‌بندی رویداد پایه از رویکرد فاسل_وسلی استفاده شد. از این رو در حادثه مرتبط با جرثقیل سقفی، کار کردن در شب، ارتباطات نامناسب و مشکل در محاسبه مرکز ثقل بار جزو موثرترین رویدادهای پایه در وقوع حادثه اصلی شناسایی شدند. همچنین در حادثه خارج شدن میلگرد از خط تولید، موثرترین رویدادهای پایه را می‌توان عدم پاکسازی مسیر انتقال، جنس نامناسب قیف‌ها و سرد شدن میلگرد گرم به حساب آورد. احتمال وقوع رویداد اصلی در حادثه مرتبط با جرثقیل سقفی 1-10×7/29 و حادثه خارج شدن میلگرد از خط تولید 1-10×9/23 برآورد گردید.

نتیجه‌گیری

در این مطالعه بوسیله درخت خطا، علل ریشه‌ای هر دو حادثه مذکور شناسایی و اولویت بندی شدند. در نهایت با توجه به نتایج بدست آمده، استفاده از درخت خطا می‌تواند جهت کاهش احتمال وقوع چنین حوادثی در کاخانجات نورد موثر باشد. همچنین درخت‌های خطای ارائه شده در این مطالعه می‌تواند جهت جلوگیری و کاهش حوادث در صنایع مشابه مورد استفاده قرار گیرد.

کلمات کليدی

تجزیه_و_تحلیل درخت خطا، جرثقیل‌های_سقفی، خارج_شدن_میلگرد_از_خط_تولید، کارخجات نورد گرم

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.