Comparison of effect of Low and high-frequency noise on body organs in adult male guinea pigs

رعنا قاسمی ℗, نرگس مقدسی, جمیله ابوالقاسمی, محمدرضا وفا, شهرام وثوقی, ایرج علیمحمدی ©, سیدحسین طباطبائی

Comparison of effect of Low and high-frequency noise on body organs in adult male guinea pigs

Code: G-05741

Authors: رعنا قاسمی ℗, نرگس مقدسی, جمیله ابوالقاسمی, محمدرضا وفا, شهرام وثوقی, ایرج علیمحمدی ©, سیدحسین طباطبائی

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Physical factors

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

سر و صدا اثرات منفی مختلفی بر بدن می گذارد. اثرات سوء ناشی از صدا روی اندام های مختلف بدن مانند آسیب به سیستم قلبی عروقی، کبد، کلیه ها و سیستم تولید مثل، اخیرا توجه محققان را به خود جلب کرده است. هدف از این مطالعه مقایسه اثر صدای با فرکانس کم با صدای با فرکانس بالا بر اندام های بدن خوکچه هندی نر بالغ می باشد.

Method

در این مطالعه 1 گروه شاهد و 4 گروه مواجهه (30 خوکچه هندی نر بالغ با وزن 550-650 گرم) وجود داشت (شامل: 1. گروه مواجهه با صدای 65 dB و فرکانس پائین. 2. گروه مواجهه با صدای 65 dB و فرکانس بالا. 3. گروه مواجهه با صدای 85 dB و فرکانس پائین. 4. گروه مواجهه با صدای 85 dB و فرکانس بالا) که صدای سفید برای گروه های مواجهه به مدت 5 روز در هفته (8 ساعت در روز) و به مدت 30 روز در ماه پخش شد. وزن حیوانات در ابتدا و انتهای مطالعه اندازه گیری شد. در پایان حیوانات با کتامین و زایلازین بیهوش شدند. قلب، کبد، بیضه ها و کلیه ها از بدن حیوانات برداشته شدند.. همچنین چربی‌های احشایی بیضه و کلیه‌ها جدا و وزن شدند (مدل ترازو: GK-5000, d=.01gr). داده ها در نرم افزار SPSS (نسخه 22) وارد شدند.

Results

مشاهده می شود که در انتهای مطالعه، تفاوت معناداری بین وزن گروه کنترل و HFN 85dB و HFN 65dB و HFN 85dB وجود دارد. به همین ترتیب LFN 85dB تفاوت معناداری با گروه های فرکانس بالا (HFN 85dB و HFN 65dB) دارد. با توجه به نتایج این مطالعه مشخص شد که تفاوت معناداری بین چربی دور کلیه ها در گروه کنترل و HFN 65dB با گروه HFN 85dB وجود دارد. همچنین تفاوت معناداری بین چربی دور بافت بیضه ها در گروه کنترل با گروه های LFN 85dB و HFN 85dB وجود دارد. تفاوت معنا داری در وزن کلیه ها و بیضه ها در 5 گروه مورد مطالعه مشاهده نشد. نتایج نشان داد که فقط در گروه HFN 85dB، وزن بافت قلب، تفاوت معنا داری را نشان نداد. همچنین تفاوت معنا داری در وزن کبد بین گروه کنترل و LFN 65dB با دیگر گروه ها مشاهده گردید.

Conclusion

به نظر می رسد LFN65dB بر افزایش وزن، وزن اندام ها و افزایش چربی بافت کلیه و بیضه تأثیری ندارد. هیچ یک از انواع صداها تاثیری بر وزن کلیه ها یا بیضه ها نداشت. در افزایش میزان چربی اطراف بافت ها، شدت صدا تاثیر بیشتری نسبت به فرکانس دارد. به طور کلی می توان گفت که صدا در فرکانس های بالا و پایین اثرات منفی بر بدن دارد.

Keywords

نویز، چربی احشایی، LFN، HFN، اندام ها

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.