Evaluation of signs and symptoms of sick building syndrome and it's relationship with patient safety culture among hospitals

زهرا عزیزپور © ℗, سیما علیزاده, زهرا یوسفی

Evaluation of signs and symptoms of sick building syndrome and it's relationship with patient safety culture among hospitals

Code: G-60138

Authors: زهرا عزیزپور © ℗, سیما علیزاده, زهرا یوسفی

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Safety

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

سندرم ساختمان بیمار بیماری های ناشی از ساختمان، ازشرایط نامساعد فیزیکی و روانی محیط کار ناشی می شود و بر کیفیت و بهره وری کارکنان اثرگذار است. فرهنگ ایمنی بیمار نیز از اولویت های مهم هر نظام سلامت جهت ارتقاء ایمنی و بهبود کیفیت مراقبت به شمار می رود. مطالعه حاضر با هدف بررسی علایم و نشانه های این سندرم و ارتباط آن با فرهنگ ایمنی بیمار در کارکنان بیمارستان های شهرستان پارسآباد انجام گرفت.

Method

اين مطالعه از نوع توصيفي تحلیلی بود. جامعه پژوهش شامل کارکنان درمان بیمارستان های شهرستان پارس اباد بود که شهرستان پارس آباد دارای سه بیمارستان امام خمینی،ارس و شهدا می باشد. تعداد260 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شد. حجم نمونه ها متناسب با تعدادکارکنان در هر بیمارستان توزیع شد. ابزار جمع آوري، پرسشنامه سندرم ساختمان بیمار(( MM040EA مرتبط با SBS وکیفیت هوای داخل ساختمان و پرسشنامه فرهنگ ايمني بيمار (HSOPSC) بود. پس از تکمیل پرسشنامه های ذکرشده توسط کارکنان، داده های بدست آمده وارد نرم افزار Spss22شده و با آزمون های تی تست مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه به منظور مقایسه میانگین متغیر های کمی در گروه های مختلف، همبستگی پیرسون جهت بررسی ارتباط بین متغیر های کمی، و کای دو به منظور بررسی ارتباط بین متغیر های کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.

Results

میانگین سن کل شرکت کنندگان در مطالعه 37/32 سال می باشد. در خصوص نشانه های سندرم ساختمان بیمار نتایج مطالعه نشان داد که 3/88 درصد از شرکت کنندگان از خستگی زیاد وحدود 77 درصد ازسردرد رنج می برند. در خصوص شرایط محل کار نیز نتایج نشان داد که در سه ماه گذشته 5/83 درصد شرکت کنندگان از وجود سر و صدا در محیط کار و 1/83 درصد نیزاز وجود بوی ناخوشایند رنج می برند.در خصوص رابطه بین سندرم ساختمان بیمار و فرهنگ ایمنی نتایج نشان داد که فرهنگ ایمنی با تهوع و گیجی، عدم تمرکز و خارش پوست سر یا گوش ها رابطه آماری معناداری دارد. بدین ترتیب که میانگین نمره فرهنگ ایمنی در بین کسانی که تهوع و گیجی (21/133) و عدم تمرکز (86/133) دارند، به طرز معناداری کمتر از افرادی است که تهوع و گیجی ندارند (87/140).

Conclusion

مطالعةكنوني فراواني نسبتاً بالايSBS دركارکنان بیمارستان و نیز وجود ارتباط معناداری را بین سندرم ساختمان بیمار و فرهنگ ایمنی بیمارنشان داد. با توجه به تأثير اين بيماري بر فرهنگ ایمنی بیمار، عملكرد كاركنان و كاهش بهره وري، مهندسی مجدد محیط بیمارستان و بهبود محیط کار به ویژه ارزیابی سیستم تهویه مطبوع و استفاده از عایق های صوتی توصيه مي شود.

Keywords

سندرم ساختمان بیمار‐فرهنگ ایمنی بیمار ‐کارکنان درمان

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.