ارزیابی مواجهه شغلی با سیلیس کریستالی و تاثیر آن بر شاخص های ریوی کارگران در کارخانه کاشی و سرامیک

محمد نورمحمدی © ℗, علی جلیلیان مقدم , ملیکا محمدیان

ارزیابی مواجهه شغلی با سیلیس کریستالی و تاثیر آن بر شاخص های ریوی کارگران در کارخانه کاشی و سرامیک

کد: G-85341

نویسندگان: محمد نورمحمدی © ℗, علی جلیلیان مقدم , ملیکا محمدیان

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل شیمیایی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

سیلیس آزاد فراوان ترین ترکیب روی پوسته زمین است آژانس بین المللي تحقیقات سيليس كريستالي را در گروه یک، به عنوان سرطانزاي قطعی برای انسان، طبقه بندي كرده است مواجهه با سیلیس ازاد باعث ایجاد بیماری سیلیکوزیس که از قدیمی ترین بیماری های شغلی است می شود. هدف از این مطالعه ارزیابی میزان مواجهه کارگران با سیلیس کریستالی و تاثیر آن بر شاخص های ریوی در یک صنعت کاشی و سرامیک بود

روش کار

در این مطالعه توصیفی- تحلیلی که به منظور تعیین مواجهه کارگران با گرد و غبار سیلیس کریستالی انجام شد تعداد60 نمونه انتخاب شد نمونه برداری بوسیله پمپ نمونه برداری فردی (SKC) با استفاده از فیلتر غشایی در دبی 2 لیتر بر اساس روش استاندارد NIOSH7601 انجام شد. پارامترهای ریوی با استفاده از اسپیرومتر با سه بار تکرار آزمایش اندازه گیری و محاسبه شد. افراد سیگاری وافرادی که سابقه کمتر از سه سال داشتند از مطالعه حذف شدند. آزمون‌ها بر اساس معیارهای ATS 2005 انجام شد. متغیرهای اسپیرومتری مورد بررسی شامل FVC، FEV1، FEF25-75% و PEF بودند. برای بررسی نرمال بودن متغیرها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف استفاده شد. پس از اطمینان از نرمال بودن متغیرها، از آزمون ANOVA برای مقایسه میانگین گروه های مختلف استفاده شد.

یافته‌ها

نتایج مواجهه با سیلیس کریستالی برای کارگران بخش های مختلف ( سنگ شکن، آماده سازی پودر، پرس، خط لعاب، کوره و بسته بندی) نشان می دهد که بیشترین میزان مواجهه با سیلیس در بخش سنگ شکن با میانگین هندسی 0.33 و کمترین میانگین مواجهه در بخش بسته بندی با میانگین0.11 میلی گرم بر مترمکعب بود. بر اساس نتایج حد مواجهه شغلی با سیلیس کریستالی 0.05 میلی گرم بر متر مکعب است. نتایج نشان می‌دهد که 95 درصد نمونه‌ها بالاتر از حد مواجهه شغلی NIOSH بودند (p.0015))همچنین تفاوت معنی داری در FVC و FEV1 بین گروه های کاری در معرض سیلیس کریستالی و گروه کنترل وجود دارد((p0.012). و همچنین تفاوت معنی داری بین دوگروه در شاخص PEF و جریان بازدمی اجباری (FEF25-75%) وجود نداشت(P0.05).)

نتیجه‌گیری

نتایج نشان میدهد بیشتر نمونه های اندازه گیری شده بالاتر از حد استاندارد مواجهه شغلی می باشد وهمچنین ارتباط معنی داری بین کاهش شاخص های ریوی در محیط های که با سیلیس کریستالی مواجهه دارند و محیط اداری که به عنوان گروه کنترل انتخاب شده اند وجود دارد و این نشان دهنده این است باید با استفاد از اقدامات کنترلی سطح مواجهه با گرد وغبار سیلیس را کاهش داد.

کلمات کليدی

سیلیس کریستالی، شاخص های ریوی، کاشی و سرامیک

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.