Investigating the prevalence of skeletal and muscular disorders by RULA and OWAS methods in the butchers of west Tehran

رعنا مستدام ℗, عباس پروانه , عمران احمدی ©

Investigating the prevalence of skeletal and muscular disorders by RULA and OWAS methods in the butchers of west Tehran

Code: G-80519

Authors: رعنا مستدام ℗, عباس پروانه , عمران احمدی ©

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Ergonomics

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

اختلالات اسکلتی عضلانی مرتبط با کار(WMSDs) یک محدودیت عمده برای عملکرد و سلامت افراد است . با این حال، اطلاعات کافی در مورد شیوع، الگو، و عوامل خطر WMSDs در میان قصابان در دسترس نیست.هدف از مطالعه حاضر تعیین شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی مرتبط با کار در میان قصابان غرب تهران و ارئه شواهدی برای اقدامات مداخله ای مناسب بود .

Method

در این مطالعه وظایف متعدد شغل با توجه به تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی وظیفه(HTA) تعیین گردید .برای انتخاب بدترین و نامناسب ترین پوسچر ها ، علاوه بر مشاهده مستقیم از فیلم برداری و عکس برداری کارگران در حین فعالیت معمول نیز استفاده شد. تعداد 18 پوسچرکه بدترین و نامناسب ترین حالت بدن در آن ها مشاهده شده بود وارد مرحله ارزیابی شدند . ارزیابی ها با بهره گیری از دو روش ارزیابی سریع اندام فوقانی (RULA) و روش ارزیابی تمام بدن (OWAS) وبا استفاده از جداول استاندارد مواجهه با ریسک فاکتور های اختلالات اسکلتی و عظلانی اندام فوقانی و تمام بدن انجام شد .افزون برموارد پیشین ، برای تکمیل اطلاعات ارزیابی در این دو روش ، از افراد مصاحبه نیز انجام شد و در پایان امتیازات به دست آمده از مرحله ارزیابی در هر روش برای هر پوسچر باهم مقایسه شد.

Results

نتایج مطالعه نشان داد با توجه به اینکه قصابان شاغل در منطقه مورد بررسی ،به طور میانگین 2 ساعت از 10 ساعت تایم کاری روزانه خود را صرف برش گوشت با ابزار دستی و2 ساعت را نیز صرف تمیز کردن گوشت می کنند ، امتیاز به دست آمده از ارزیابی با روش ارزیابی سریع اندام فوقانی (RULA) برای خرد کردن گوشت ،امتیاز 6 وبرای تمیز کردن گوشت امتیاز 5 بود ، همچنین درارزیابی وظایف مذکور با استفاده از روش تمام بدن ) (OWAS ، برای هردو وظیفه عدد 2 به دست آمد که بیانگر آن است که فعالیت در وظیفه مورد بررسی در آینده نزدیک اصلاحاتی صورت گیرد .نتایج ارزیابی ها همچنین نشان داد باتوجه به اینکه زمان کمتری در طی شیفت کاری صرف انجام وظایف دیگر می شود،نتایج ارزیابی برای این وظایف با هردو روش در محدوده قابل قبولی قرار داشت.

Conclusion

طراحی ایستگاه کار ارگونومیک ، ابزار کار ارگونومیک و آگاهی بخشی به افراد شاغل در این شغل می تواند تاثیرات مثبتی در کاهش ریسک فاکتور های ایجاد کننده اختلالات اسکلتی و عظلانی داشته باشد . همچنین از آنجایی که در روش OWAS ناحیه مچ دست مورد توجه قرار نمی گیرد و اطلاعات کلی تری از میزان ریسک در اختیار ما قرار می دهد روش RULA برای ارزیابی این شغل مناسب تر می باشد .

Keywords

اختلالات اسکلتی عظلانی ،ارگونومی، RULA ، OWAS ، قصابان غرب

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.