مقایسه سطح سرمی پروفایل لیپیدی، لیپو پروتئین ها و آنزیم های کبدی در کارگران معدن سرب مهدی آباد یزد

رزاق رحیم پور, عباس آقایی, عبدالرسول رحمانی, سمیرا رحیم نژاد © ℗

مقایسه سطح سرمی پروفایل لیپیدی، لیپو پروتئین ها و آنزیم های کبدی در کارگران معدن سرب مهدی آباد یزد

کد: G-23749

نویسندگان: رزاق رحیم پور, عباس آقایی, عبدالرسول رحمانی, سمیرا رحیم نژاد © ℗

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل شیمیایی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

فرآیندهای عملیاتی در معادن سرب باعث می شود که کارگران در مواجهه با سرب قرار گیرند و مواجهه مزمن با سرب دارای اثرات بی شماری بر سلامتی کارگران است. لذا مطالعه حاضر به منظور ارزیابی اثرات مواجهه مزمن با سرب بر سطح سرمی پروفایل لیپیدی، لیپو پروتئین ها و آنزیم های کبدی در یک مطالعه مورد شاهدی در بین کارگران معدن سرب انجام شد.

روش کار

در این مطالعه 100 نفر از کارگران معدن سرب دارای مواجهه شغلی با سرب را به عنوان افراد گروه دارای مواجهه و 100 نفر شاغل دیگر بدون مواجهه شغلی با سرب به عنوان گروه بدون مواجهه شناسایی و انتخاب شدند. به منظور بررسی سطح سرب خون (Blood Lead Level)، از دستگاه طیف سنجی جذب اتمی مجهز به کوره استفاده شد. برای تعیین سطح سرمی پروفایل لیپیدی در نمونه ها از دستگاه نیمه اتوماتیک آنالایزر بیوشیمیایی همراه با کیت های Roche استفاده شد. تعیین سطح سرمی لیپو پروتئین ها از روش استاندارد و معتبر بیورت (Biuret method) و با استفاده از کیت های Roche انجام شد. تعیین سطح سرمی آلبومین براساس روش استاندارد و معتبر BCG و با استفاده از دستگاه طیف سنج در طول موج 600 نانومتر انجام شد. تعیین سطح سرمی آلکالین ترانسفراز براساس روش استاندارد و معتبر King Armstrong و با استفاده از کیت های تشخیصی Roche انجام شد.تعیین سطح سرمی آسپارت ترانس آمیناز و آلکالین فسفاتاز براساس روش استاندارد و معتبر Jendrassikو با استفاده از دستگاه طیف سنجی همراه با کیت های

یافته‌ها

سطوح BLL کارگران معدن سرب بالاتر از سطح توصیه شده و گروه بدون مواجهه بود (به ترتیب 15/24 و 35/6 میکروگرم در دسی لیتر). سطح سرمی آنزیم های لاکتات دهیدروژناز(LDH)، آسپارتات ترانس آمیناز(AST)، آلکالین فسفاتاز(ALK)، آلانین ترانس آمیناز (ALT)و بیلی روبین افراد دارای مواجهه با سرب به طور معنی‌داری بیشتر از افرد گروه بدون مواجهه بود (01/0 P)، اگرچه محدوده ی این پارامترها در افراد هر دو گروه در حد نرمال بود. یافته ها نشان داد که بین BLL و سطوح آنزسم های LDH، AST، ALK، ALT و بیلی روبین رابطه مسقیم و معنی داری وجود دارد (01/0 P). این در حالی بود که بین سطح BLL و سطوح تری گلیسیرید، پروتئین تام، آلبومین و گلوبولین همبستگی معکوس و معناداری یافت شد (01/0 P).

نتیجه‌گیری

مواجهه شغلی و مزمن با سرب یک عامل خطر برای بیماری های هماتولوژیک، کبدی و قلبی- عروقی است. میانگین سطح سرب خون در کارگران معدن سرب بالاتر از سطح توصیه شده بود، بنابراین ممکن است منجر به خطرات سلامتی مرتبط با سرب شود. سطح سرمی پروفایل لیپیدی، لیپو پروتئین ها و آنزیم های کبدی در محدوده نرمال قرار داشت. همچنین بین سطح سرب خون و تغییر سطح پارامترهای بیوشیمیایی رابطه معنی داری وجود داشت.

کلمات کليدی

سرب، معدن، آنزیم های کبدی، لیپوپروتئین

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.