شناسایی و طبقه بندی خطرات ایمنی در آزمایشگاه های آموزشی پردیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین با استفاده از تکنیک ACHiL

فائزه توسلی, فرزانه مستعد محسن آبادی, امیرحسین ناصربخت © ℗, مهران قلعه نوی

شناسایی و طبقه بندی خطرات ایمنی در آزمایشگاه های آموزشی پردیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین با استفاده از تکنیک ACHiL

کد: G-49602

نویسندگان: فائزه توسلی, فرزانه مستعد محسن آبادی, امیرحسین ناصربخت © ℗, مهران قلعه نوی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

رخداد حوادث فاجعه بار در آزمایشگاه ها لزوم توجه به برنامه ایمنی و بهداشتی در این مکان ها و شناسایی خطرات را الزامی می دارد. نوع و تعدد مواد و تجهیزات در آزمایشگاه های آموزشی و وجودکاربران جوان و فاقد تجربه، خطرات موجود در این مکان را افزایش می دهد. در اختیار داشتن نمایی کلی از فراوانی و شدت خطرات ، یک ابزار پشتیبانی و تصمیم گیری قابل اعتماد فراهم می کند.

روش کار

به این منظور مطالعه فوق جهت شناسایی و طبقه بندی خطرات ایمنی در آزمایشگاههای آموزشی پردیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین صورت گرفت. این مطالعه بصورت توصیفی مقطعی در آزمایشگاههای آموزشی پردیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد . روش مورد استفاده، چارچوب شناسایی خطر (ACHiL) بود که خطرات را به 28 دسته خطر خاص و آستانه های مربوط به آنها بر اساس یک مقیاس چهار سطحی شناسایی و طبقه بندی می کند. خطرات در دو دسته کلی شیمیایی و فیزیکی بررسی می شوند. در بخش شیمیایی کلیه مواد موجود در آزمایشگاه ها و در بخش فیزیکی کلیه تجهیزات با توجه به چک لیست ها مورد بررسی قرار گرفت. در خطرات فیزیکی برای بخش الکتریکی، از پرسشنامه طراحی شده توسط انجمن ایمنی سوئیس استفاده شد. سپس هر نوع خطر با توجه به معیارهای این روش در سه سطح کم، متوسط و زیاد طبقه بندی شدند. در مرحله پایانی خطرات موجود در نقشه آزمایشگاه های مورد مطالعه جانمایی شدند.

یافته‌ها

نتایج بررسی نشان داد که در بخش خطرات شیمیایی، در مجموعه آزمایشگاه های آموزشی پردیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین شامل 129 ماده با سطح خطر کم، 136 ماده با سطح خطر متوسط و 335 ماده با سطح خطر زیاد طبق چارچوب ACHiL می باشد که بیشترین نوع خطر در این بخش به ترتیب مربوط به مواد سمی، خورنده ، خطرناک برای محیط زیست وآتش گیراست. از لحاظ مکان های پر خطر به ترتیب آزمایشگاه های سم شناسی ، میکروب شناسی و علوم تغذیه شناخته شد و به طور خاص آزمایشگاه بیوتکنولوژی بیشترین خطر بیولوژیکی را داشت. خطرات فیزیکی شامل 28 مورد خطر زیاد و 55 مورد خطر متوسط بود. بیشترین خطرات به ترتیب مربوط به الکتریسیته، تماس با سطوح و مایعات داغ بود. تکنیکACHiL می تواند به عنوان ابزاری ساده برای شناسایی و طبقه بندی خطرات آزمایشگاهها به کار رود این تکنیک دارای مزیتهایی از قبیل دسترسی آسان، سریع و واضح به خطرات موجود در محیط های آزمایشگاهی می باشد .

نتیجه‌گیری

همچنین به عنوان یک ابزار معتبر و ساده در جهت تصمیم گیری برای استقرار مدیریت ایمنی توسط مهندسان بهداشت حرفه ای مورد استفاده قرار گیرد.خطرات شیمیایی از عمده مشکلات اصلی آزمایشگاهها در اماکن آموزشی به شمار می روند و بکارگیری راهنماهای ایمنی می تواند نقش مهمی در کاهش این خطرات داشته باشد.

کلمات کليدی

آزمایشگاه، خطرات شیمیایی، خطرات فیزیکی، طبقه بندی، تکنیک Achil

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.