Determination of key performance shaping factors in maintenance based on fuzzy logic

زهرا افشاری والا ℗, ادریس سلطانی ©, مصطفی میرزایی علی آبادی

Determination of key performance shaping factors in maintenance based on fuzzy logic

Code: G-08147

Authors: زهرا افشاری والا ℗, ادریس سلطانی ©, مصطفی میرزایی علی آبادی

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Safety

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

عوامل انسانی نقش مهمی را در فعالیت های تعمیر و نگه داری ایفا میکنند. عوامل مختلفی عملکرد اپراتور های تعمیرات را تحت تاثیر قرار می دهند که بر احتمال خطای انسانی موثر هستند و اغلب این عوامل، عوامل شکل دهنده عملکرد(PSF)نامیده می شوند. با توجه به اینکه بررسی دقیق از چنین عواملی در زمینه تعمیرات و نگه داری هنوز وجود ندارد، شناسایی و ارزیابی PSF ها در عملیات تعمیرونگهداری ضروری به نظر میرسد.

Method

در ابتدا به وسیله ی یک مرور نظام مند در پایگاه های علمی با جستجوی کلمات کلیدی چونPSF متون مرتبط جمع آوری و به دقت بررسی مورد بررسی قرار گرفتند. با استفاده از تحلیل محتوا لیست کاملی از عوامل شکل دهنده ی عملکرد و دسته بندی آن ها در فعالیت های مختلف از متون انتخابی استخراج و دسته بندی شدند. سپس با روش نمونه گیری قضاوتی پنلی از متخصصین حوزه تشکیل گردید. قضاوت متخصصین در رابطه با درجه اهمیت عوامل شکل دهنده ی عملکرد استخراج شده در شکل گیری خطای انسانی در عملیات تعمیر و نگه داری با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شد. نتایج به دست آمده از قضاوت متخصصین با استفاده از منطق فازی کمی سازی شد. بدین ترتیبPSF های اولیه دسته بندی و PSF های استخراج شده بر اساس قضاوت متخصصین دسته بندی و رتبه بندی شدند.

Results

تعداد ۱۷۵ مطالعه انتخاب و بررسی شدند. این مطالعات ارزیابی کمی یا کیفی از عوامل شکل دهنده ی عملکرد در وظایف مختلف انجام داده بودند و یا اینکه لیستی از این عوامل در فعالیت های مختلف ارائه داده اند. به طور خاص مطالعات مربوط برحسب PSF taxonomy به طور بسیار دقیقی برای تعیین و دسته بندی PSFها بررسی و از میان متون انتخابی ۱۱۵ مقاله از روند مطالعه خارج شدند. با کمک ۶۰ مطالعه باقی مانده لیست کاملی از عوامل شکل دهنده ی عملکرد جمع آوری و دسته بندی آنها انجام شد. لیست PSF شامل ۷ جز اصلی انسان، وظیفه، محیط، سازمان و تیم، سیستم و ارتباط انسان-سیستم می باشد.۳۶ فاکتور به عنوان عوامل شکل دهنده ی عملکرد معرفی شدند. اين PSF ها در ١٣ گروه دسته بندي و خلاصه شدند.

Conclusion

خطای انسانی و عملکرد انسان به عنوان یکی از مهم ترین علل حوادث محسوب می گردد.انتخاب اشتباه عوامل شکل دهنده عملکرد می تواند منجر به نتیجه گیری های غلط شود. نتایج مطالعه نشان دهنده مهم ترین عوامل موثر در شکل گیری رفتار انسان در عملیات تعمیر و نگه داری می باشد.استفاده از مهم ترین PSF ها در ارزیابی خطای انسانی جهت ارزیابی دقیق خطای انسانی در عملیات تعمیر و نگه داری نقش به سزایی دارد

Keywords

عوامل شکل دهنده عملکرد،PSF ، تعمیر و نگه داری،خطای انسانی

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.