یک رویکرد جدید برای ارزیابی ریسک ایمنی با تلفیق روش Fine-Kinney و Cocoso در محیط فازی

ادریس سلطانی ℗, زهرا افشاری والا ©, سامان دستاران

یک رویکرد جدید برای ارزیابی ریسک ایمنی با تلفیق روش Fine-Kinney و Cocoso در محیط فازی

کد: G-30289

نویسندگان: ادریس سلطانی ℗, زهرا افشاری والا ©, سامان دستاران

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ایمنی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

آتش نشانان با توجه به شغل خود به صورت شبانه روز در معرض بسیاری از استرس های روحی و روانی و همچنین صدمات فیزیکی و شیمیایی قرار می گیرند که می تواند سلامتی آنها را تهدید نماید. شناسایی و ارزیابی ریسک این خطرات گامی بسیار مهم و اساسی در جهت کاهش خسارات مالی، جانی و روانی در بین افراد شاغل در این حوزه محسوب می گردد.

روش کار

در این مطالعه در ابتدا تمام ریسک های موجود در شغل آتش نشانی با استفاده از بررسی مطالعات پیشین، بررسی های میدانی و نظرات کارشناسان استخراج گردید و سپس با اجماع افراد خبره ۲۵ ریسک دارای اهمیت بیشتر مشخص گردید. با توجه به معایب روش کلاسیک fine-kinney در گام دوم نمره ریسک این خطرات با استفاده از اصطلاحات زبانی سه نفر از افراد خبره و تبدیل این اصطلاحات زبانی به مقادیر فازی استخراج گردید. پس از فازی زدایی مقادیر در گام سوم وزن معیارهای شدت ، احتمال و فرکانس وقوع برای اولین بار در ارزیابی ریسک ایمنی بر اساس ترکیب دو روش مختلف تعیین وزن محاسبه شد و از این مقادیر در اولویت بندی خطرات با روش cocoso که از روش های جدید تصمیم گیری چند معیاره می باشد استفاده گردید.

یافته‌ها

بر اساس محاسبات، وزن مقادیر بدست آمده برای شدت، احتمال و فرکانس وقوع در روش اول به ترتیب 0.35048، 0.3541 و 0.2954 و در روش دوم 0.420، 0.291 و 0.289 به دست آمد. پس از ترکیب مقادیر به دست آمده از دو روش فوق مشخص گردید که معیار شدت با وزن 0.385 مهمترین و فرکانس وقوع با وزن 0.292 کم اهمیت ترین معیار از بین معیارهای دخیل در ارزیابی ریسک با روش Fine-Kinney توسعه یافته می باشد. همچنین وزن معیار احتمال 0.322 بدست آمد. پس از استفاده از مقادیر وزن معیار های شدت، احتمال و فرکانس وقوع در روش اولویت بندی Cocoso در نهایت استنشاق دود و گازهای خطرناک، سقوط فرد به چاله و چاه و تصادف با وسایل نقلیه ناشی از عجله به عنوان مهم ترین ریسک های موجود در شغل آتش نشانی شناخته شدند.

نتیجه‌گیری

پژوهش حال حاضر نشان داد درشغل آتش نشانی ميتوان با انجام ارزيابي ريسک ایمنی با استفاده از روش Fine-Kinney و تلفیق آن با روش های تعیین وزن و همچنین روش اولویت بندی کوکوسو در محيط فازي نسبت به رفع اقدامات خطرآفرین يا كاهش سطوح ريسک بدون تأثير قضاوت ارزياب ها اقدام نمود و با تخصیص بهینه منابع با کمترین هزینه ریسک های دارای اهمیت بالاتر را شناسایی و کنترل نمود.

کلمات کليدی

ارزیابی ریسک ایمنی، Fine-Kinney، منطق فازی، تکنیک کوکوسو، آتش نشانی

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.