پایایی و روایی نسخه فارسی پرسشنامه سازماندهی کار (WOAQ) و خستگی (CIS) در پرستاران شاغل بیمارستان ها

محمد خندان ℗, علی ابراهیمی ©, شادی احمدپور, الهام کورسانی, عاطفه جلیلی, علی منتظری, علیرضا کوهپایی

پایایی و روایی نسخه فارسی پرسشنامه سازماندهی کار (WOAQ) و خستگی (CIS) در پرستاران شاغل بیمارستان ها

کد: G-32157

نویسندگان: محمد خندان ℗, علی ابراهیمی ©, شادی احمدپور, الهام کورسانی, عاطفه جلیلی, علی منتظری, علیرضا کوهپایی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

در چندین دهه اخیر با ایجاد تغییرات شگرف در سازماندهی کارو با تداوم تحول و رشد سازمان ها، توجه به فاکتورهای سازماندهی کار به عنوان فاکتورهای ریسک بالقوه با پیامدهای منفی همچون خستگی اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است. براین مبنا، پژوهش حاضر با هدف بررسی پایایی و روایی پرسشنامه های سازماندهی کار و خستگی و سپس تحلیل ارتباط بین آنها و حوادث در پرستاران شهر قم، و در سال 1398 طراحی و اجرا شد.

روش کار

این مطالعه از نوع مقطعی و تحلیلی است. جامعه هدف شامل پرستاران شاغل در بیمارستان های شهر قم بودند که از آنها 200 نفر به عنوان نمونه های مورد نظر به روش نمونه گیری طبقه ای وارد مطالعه شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل سه پرسشنامه سازماندهی کار، خستگی و دموگرافیک بود. جهت تجزیه و تحلیل و آزمون همبستگی همزمان متغیرهای مورد نظر در این مطالعه از تکنیک تحلیل چند متغیره مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد که طی آن برازش مدل اندازه گیری و پایایی سازه ها با بررسی بارهای عاملی، ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی و روایی همگرا و واگرا آن نیز با محاسبه میانگین واریانس استخراج شده (AVE) و جذر AVE مورد تایید قرار گرفت. در این مطالعه برای تحلیل داده ها از نرم افزار Smart PLS و SPSS V20 استفاده گردید.

یافته‌ها

نتایج حاصل از آزمون های آماری توصیفی در این مطالعه نشان داد که در بین 200 نفر از پرستاران مورد بررسی، اکثرا افراد زن (5/74 % )، نوبت کار (6/84 %)، دارای مدرک کارشناسی و بالاتر (91 %) و متاهل (91 %) بودند. میانگین سن پرستاران 02/7± 44/30 و میانگین سابقه کار آن ها برابر 83/5± 39/6 بود. نتیجه تحلیل ها مشخص ساخت که متغیرهای اصلی مطالعه یعنی سازماندهی کار و خستگی و همچنین شاخص های آنها دارای شرایط قابل قبول به لحاظ روایی و پایایی دارند. رابطه سازماندهی کار با حوادث معنی دار (96/1t). همچنین در بین متغیرهای دموگرافیک رابطه بین خستگی با سن، حوادث با سن، جنسیت و میزان تحصیلات و سازماندهی کار با جنسیت دارای ارتباط معنی دار بود (05/0P).

نتیجه‌گیری

نتیجه این تحقیق مشخص ساخت که پرسشنامه سازماندهی کار مورد بررسی از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار بوده و می تواند در جهت ارزیابی بویژه برای محیط های بیمارستانی و پرستاران مورد استفاده قرار گیرد اما پرسشنامه خستگی علاوه بر پایایی مرکب و روایی قابل قبول دارای پایایی قابل قبولی نمی باشد و در مطالعات آینده می تواند مجدد بازنگری و ارزیابی گردد.

کلمات کليدی

سازماندهی کار، خستگی، حوادث، پرستاران

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.