اثر استفاده از نمایشگر خودرو بر عملکرد رانندگان با استفاده از دستگاه شبیه ساز رانندگی

ایرج علیمحمدی, جمیله ابوالقاسمی, حسین ابراهیمی, آتنا رفیعی پور, سید حسین طباطبائی © ℗, مژگان نورائی, حسن ماندعلی

اثر استفاده از نمایشگر خودرو بر عملکرد رانندگان با استفاده از دستگاه شبیه ساز رانندگی

کد: G-25617

نویسندگان: ایرج علیمحمدی, جمیله ابوالقاسمی, حسین ابراهیمی, آتنا رفیعی پور, سید حسین طباطبائی © ℗, مژگان نورائی, حسن ماندعلی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

در پديد آمدن تصادفات رانندگي چهار عامل انساني، محيطی، جاده و وسيله نقليه مؤثرند. فاکتورهاي انسانی از قبیل حواس پرتی از مهم ترین عوامل ایجاد حوادث هستند. یکی از عواملی که می تواند عملکرد افراد را تحت تأثیر قرار دهد، توجّه به تجهیزات بصری در حین رانندگی است. با این هدف در این مطالعه به بررسی اثر توجّه به نمایشگرهای خودرو بر عملکرد افراد در حین رانندگی با استفاده از دستگاه شبیه ساز پرداخته شد.

روش کار

مطالعه حاضر، یک پژوهش تجربی است که بر روی 80 نفر از دانشجویان با محدوده سنی 20 تا 40 سال، دارای حداقل 2 سال سابقه رانندگی فعال و با استفاده از شبیه ساز پراید انجام شد. برای بررسی عملکرد رانندگان از متغیرهای انحراف عرضی خودرو، زمان واکنش و کنترل سرعت در دو حالت رانندگی بدون توجّه به نمایشگر و رانندگی همزمان با توجّه به نمایشگر خودرو استفاده شد. رانندگان پس از 7 تا 12 دقیقه پیش تمرین در مسیری متفاوت از سناریوی مرحله اصلی آزمایش، آشنایی کافی را در مورد نحوه کار با شبیه ساز رانندگی و کارکرد آن پیدا کردند. جاده مورد نظر برای سناریوی اصلی، آزاد راهی به طول 20 کیلومتر بود که مدت زمان طی مسیر در آن حدودا 10 دقیقه طول می کشید. بعد از انجام دو مرحله رانندگی، داده ها جمع آوری شدند. از نرم افزار MATLAB و SPSS به ترتیب برای تبدیل خروجی شبیه ساز به فایل اکسل و تجزیه و تحلیل داده ها در سطح معنی داری 5% استفاده شد.

یافته‌ها

میانگین انحراف عرضی لحظه ای خودرو برای رانندگان در دو حالت رانندگی بدون توجّه به نمایشگر و رانندگی همزمان با توجّه به نمایشگر خودرو در حین رانندگی به ترتیب برابر 88/0 و 33/1 متر به دست آمد که از لحاظ آماری دارای اختلاف معنی دار بود (001/0P). همچنین میانگین زمان واکنش برای رانندگان در دو حالت رانندگی بدون توجّه به نمایشگر و رانندگی همزمان با توجّه به نمایشگر خودرو در حین رانندگی به ترتیب برابر 23/1 و 47/1 ثانیه به دست آمد که از لحاظ آماری دارای اختلاف معنی دار بود (001/0P). همچنین میانگین سرعت برای رانندگان در دو حالت رانندگی بدون توجّه به نمایشگر و رانندگی همزمان با توجّه به نمایشگر خودرو در حین رانندگی به ترتیب برابر 12/35 و 74/36 متر بر ثانیه و دارای اختلاف معنی دار بود (009/0= P).

نتیجه‌گیری

به نظر می رسد که توجّه به نمایشگر خودرو در حین رانندگی باعث تاثیر منفی بر عملکرد رانندگی در قالب افزایش انحراف عرض خودرو، زمان واکنش و افزایش در میانگین سرعت خودرو می‌شود. از نتایج مطالعه حاضر می توان در برنامه ریزی آموزشی و اجرای مداخلات امکان پذیر در تعدیل رفتارهای منجر به حواس پرتی درحین رانندگی استفاده نمود.

کلمات کليدی

عملکرد رانندگی، نمایشگر خودرو، انحراف عرضی خودرو، زمان واکنش، کنترل

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.