شیوع و ارتباط فرسودگی شغلی، اضطراب، افسردگی و تاب آوری شغلی در بین کارکنان کادر درمان در طی همه گیری کووید-19

رزاق رحیم پور © ℗, شیوا اسکندری, محمد رفیع بذرافشان, زهرا زیبا, زهرا شاکری, فاطمه سروی, زهرا صادقی

شیوع و ارتباط فرسودگی شغلی، اضطراب، افسردگی و تاب آوری شغلی در بین کارکنان کادر درمان در طی همه گیری کووید-19

کد: G-91562

نویسندگان: رزاق رحیم پور © ℗, شیوا اسکندری, محمد رفیع بذرافشان, زهرا زیبا, زهرا شاکری, فاطمه سروی, زهرا صادقی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

همه‌گیری همه‌گیری ویروس COVID-19 بر شرایط کار در سیستم‌های بهداشت و درمان تأثیر قابل توجهی گذاشته و باعث افزایش استرس و چالش‌های شغلی در کارکنان کادر درمان شده است. هدف از این مطالعه بررسی شیوع فرسودگی شغلی، اضطراب، افسردگی و تاب‌آوری شغلی و ارزیابی عوامل خطر فردی و شغلی مؤثر در اختلالات روان‌شناختی در کارکنان کادر درمان استان فارس در طول همه‌گیری COVID-19 در سال 1400 بود.

روش کار

پژوهش حاضر با استفاده از یک مطالعه مقطعی، کارکنان کادر درمان را در فاصله زمانی دی ماه تا بهمن ماه سال 1400 مورد بررسی قرار داده تا شیوع اضطراب- افسردگی (با استفاده از مقیاس اضطراب- افسردگی بیمارستانی: HADS)، فرسودگی شغلی(با استفاده از پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاخ: بررسی خدمات سلامت برای افراد پزشکی: MBI: HSS: MP) و تاب آوری شغلی (با استفاده از پرسشنامه تاب آوری شغلی: CRQ) مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه تمامی پرستاران شاغل در بیمارستان های استان فارس (شهرستان های شیراز، لارستان، اوز، فسا و جهرم) انتخاب شدند که در نهایت 610 پرستار وارد مطالعه شدند. همبستگی بین عوامل جمعیت شناختی- شغلی و اختلالات روانی با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

یافته‌ها

نتایج نشان داد که در مجموع 610 کادر درمان پرسشنامه ها را به صورت آنلاین پر کردند که شامل 64 مرد (5/10درصد) و 546 زن (5/79درصد) با میانگین سنی 73/5±77/29 و 18/7±65/33سال بود. میانگین نمره اضطراب- افسردگی بیمارستانی افراد مورد مطالعه 17/18±40/54 مقیاس بود و حدود 9/87 درصد از کادر درمان مورد بررسی علائم اضطراب و افسردگی را تجربه می کردند (امتیاز 11HADS ≥). پس از بررسی خرده مقیاس های فرسودگی شغلی نتایج نشان داد که حدود 87/92درصد از کادر درمان مورد مطالعه از خستگی عاطفی، 19.4٪ 4/19درصد مسخ شخصیت و 20/55درصد از افراد از دیدگاه موفقیت شخصی دچار مشکل بوده اند. یافته ها نشان داد که میانگین مقیاس تاب آوری شغلی66/13±40/64 بود و 7/18درصد از کادر درمان مورد مطالعه تاب آوری شغلی نامطلوبی داشتند. بیشترین نمرات فرسودگی شغلی و اضطراب-افسردگی و همچنین کمترین نمرات تاب آوری شغلی توسط متخصصان ICU گزارش شده است.

نتیجه‌گیری

وضعیت اضطراب، افسردگی و تاب آوری شلغین کادر درمان مورد مطالعه در دوران همه گیری کووید-19 در وضعیت نامطلوبی قرار داشت. در مطالعه حاضر مشخص شد که وضعیت تاهل، ساعات طولانی کار روزانه، کار در شیفت شبانه، محدودیت دسترسی به تجهیزات حفاظت فردی در محیط کار، مواجهه مستقیم با بیماران مبتلا به کووید-19 تأثیر قابل توجهی بر اضطراب، افسردگی، فرسودگی شغلی و تاب‌آوری کارکنان کادر درمان دارد.

کلمات کليدی

فرسودگی شغلی، کووید-19، اضطراب، تاب¬آوری، کادر درمان

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.