ارزیابی شیوع ناراحتی و درد اسکلتی-عضلانی پرسنل کادر پرستاری یکی از بیمارستان های تخصصی شهر تهران

نیلوفر ولیزاده © ℗, حکیمه دست پاک, نرگس مقدسی

ارزیابی شیوع ناراحتی و درد اسکلتی-عضلانی پرسنل کادر پرستاری یکی از بیمارستان های تخصصی شهر تهران

کد: G-62531

نویسندگان: نیلوفر ولیزاده © ℗, حکیمه دست پاک, نرگس مقدسی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: ارگونومی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

اختلالات اسکلتی – عضلانی یکی از دلایل آسیب‌های شغلی بوده و از نظر بروز درد و رنجی که گریبان‌گیر فرد می‌شود دارای رتبه‌ی نخست هستند. در بین مشاغل مختلف، پرستاران بزرگ‌ترین گروه در معرض خطر ابتلا به اختلالات اسکلتی-عضلانی هستند. از آن‌جایی که برنامه‌ریزی جهت پیشگیری و درمان این اختلالات نیازمند مطالعات اپیدمیولوژیک می‌باشد، بنابراین پژوهش حاضر با هدف ارزیابی شیوع ناراحتیهای اسکلتی-عضلانی پرسنل کادر پرستاری یکی از بیمارستان های تخصصی تهران انجام گردید.

روش کار

این پژوهش توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی در بین پرسنل کادر پرستاری یکی از بیمارستان تخصصی تهران در پاییز 1400و در طول دو ماه انجام گرفت. نمونه‌ی پژوهش به‌صورت سرشماری و شامل کلیه‌ی افرادی که در تاریخ نمونه‌گیری و انجام مطالعه به عنوان کمک‌بهیار، بهیار، کمک‌پرستار، پرستار و سرپرستار و صرف نظر از نوع مدرک تحصیلی که در بخش‌های بلوک زایمان، اطفال، CCU، داخلی، درمانگاه، دیالیز، اورژانس، ICU، زنان و زایمان، اتاق عمل و جراحی و رادیولوژی مشغول به ارائه‌ی خدمات بوده‌اند، انجام شد. تعداد کل پرستاران 187 نفر بوده و 180 نفر حاضر به پاسخ‌گویی پرسشنامه شدند. در این مطالعه از دو پرسشنامه استفاده گردید : 1-پرسشنامه‌ی اطلاعات دموگرافیک 2-پرسشنامه‌ی اختلالات اسکلتی-عضلانی کرنل. این پرسشنامه در سه مرحله‌ی فراوانی ناراحتی، میزان یا شدت ناراحتی و تاثر در توان کاری که کارکنان طی یک هفته گذشته‌شان تجربه کرده‌اند تنظیم شده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS 24 و Excell 2016 صورت گرفت و در نهایت وضعیت اختلالات اسکلتی-عضلانی و آمارتوصیفی ویژگی‌های دموگرافیک ارائه گردید.

یافته‌ها

داده‌های ناشی از تعداد دفعات درد و ناراحتی از میان تمام کادر پرستاری 94.4% هرگز تجربه‌ی درد و ناراحتی در ناحیه‌ی لگن را نداشتند و 5.5% چندبار در روز تجربه‌ی درد و ناراحتی را در مقایسه با دیگر اندام‌ها داشتند. داده‌های ناشی از میزان درد و ناراحتی نشان داد که 96.11% از پرسنل کادر پرستاری تجربه‌ی درد کم در ناحیه‌ی لگن، 14.4% تجربه‌ی درد متوسط در ناحیه‌ی زانو و 7.7% در ناحیه‌ی گردن تجربه‌درد زیاد داشتند. داده‌ی ناشی از تاثیر میزان درد و ناراحتی بر کار نشان داد که: 96.6% از پرسنل کادر پرستاری تاثیر کم در ناحیه‌ی کمر، 12.7% تاثیر متوسط در ناحیه‌ی گردن و 11.11% تاثیر زیاد درد در ناحیه‌ی زانو را در زمینه‌ی درد و ناراحتی بر کار خود داشتند.

نتیجه‌گیری

با توجه به تعداد دفعات تجربه‌ی درد طی یک هفته‌ی کاری مشاهده گردید که واحد زنان و زایمان وضعیت نامطلوب‌تری نسبت به سایر واحدها و در بخش اطفال و رادیولوژی تجربه‌ی درد و ناراحتی کم‌تر از سایر واحدها بوده و شرایط نسبتا مطلوب‌تری مشاهده گردید. از نتایج مطالعه‌ی حاضر می‌توان چنین استنباط نمود که میزان درد در نواحیمختلف بدن و تاثیر درد و ناراحتی به‌کار منوط بر میزان دفعات ابتلا و ناراحتی-اسکلتی می‌باشد.

کلمات کليدی

ارگونومی‌، پرستاران، اختلالات اسکلتی-عضلانی، بیمارستان

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.