posture assessment of 6-13-year-old hearing-impaired and normal-hearing students with the Digmizer method in Ilam province

ایرج علیمحمدی, شهرام وثوقی, سیدحسین طباطبائی ℗, جمیله ابوالقاسمی, بتول دلشادی ©

posture assessment of 6-13-year-old hearing-impaired and normal-hearing students with the Digmizer method in Ilam province

Code: G-92185

Authors: ایرج علیمحمدی, شهرام وثوقی, سیدحسین طباطبائی ℗, جمیله ابوالقاسمی, بتول دلشادی ©

Schedule: Not Scheduled!

Tag: Ergonomics

Download: Download Poster

Abstract:

Background and Aim

وضعیت نامطلوب نشستن و انحراف از وضعیت مطلوب قامتی یکی از عوامل مؤثر در میزان سلامت دانش‌آموزان در کلاس است. یکی از علل عمده‌ی اختلالات اسکلتی عضلانی در دانش‌آموزان پوسچر نامناسب می باشد. عوامل مختلفی از جمله میز، نیمکت‌ها، شرایط محیطی کلاس و سلامتی دانش‌آموزان از نظر شنوایی، بینایی و ... بر پوسچر نشستن آن‌ها موثر می‌باشد، بنابراین هدف از این تحقیق بررسی و مقایسه پوسچر دانش‌آموزان کم شنوا و دانش‌آموزان با شنوائی عادی بود.

Method

در این مطالعه به طورتصادفی تعداد 10 نفراز دانش آموزان دختر کم شنوا و 10 نفر از دانش آموزان پسر کم شنوا و 20 نفر از دانش آموزان دختر با شنوائی عادی و 20 نفر از دانش آموزان پسر با شنوائی عادی انتخاب شده اند. میزان شنوایی برای هر دانش آموز توسط دستگاه ادیومتر اندازه‌گیری و میزان افت شنوایی هر فرد مشخص شد. در مرحله ی بعد از پوسچر دانش آموزان در سر کلاس حین تدریس معلم بدون اطلاع کامل آنها فیلمبرداری شد و پس از مشاهده‌ی فیلم و انتخاب بدترین پوسچر در فیلم از پوسچر مورد نظر اسکرین شات گرفته و سپس تصویر مورد نظر را به برنامه‌ی Digmizer داده و زاویه‌ی گردن با تنه و زاویه‌ی تنه با نشیمنگاه اندازه گیری شد. کلیه محاسبات آماری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 در سطح معنی داری (p≤0.05) انجام شد.

Results

نتایج این مطالعه نشان دادکه زوایای سر با تنه و تنه با نشیمنگاه در دانش آموزان با کم شنوا بیشتر از زوایای سر با تنه و تنه با نشیمنگاه در دانش آموزان با شنوایی عادی می باشد. میانگین زاویه سر با تنه و زاویه تنه با نشیمنگاه در دانش آموزان با شنوائی عادی برابر 70/23 و 60/111 و میانگین زاویه سر با تنه و زاویه تنه با نشیمنگاه در دانش آموزان کم شنوا برابر 6/36 و 123 بود .پوسچر رو به جلوی سر، شایعترین ناهنجاری در هر دو گروه بود که در دانش آموزان کم شنوا بیشتر مشاهده شد(شنوائی عادی 70/23 و دانش آموزان کم شنوا 6/36). زاویه تنه با نشیمنگاه در هر دو گروه مشاهده شد که دانش آموزان کم شنوا را بیشتر تحت تاثیر قرار داد. میانگین زاویه تنه با نشیمنگاه در دانش آموزان با شنوائی عادی برابر 60/111 و میانگین زاویه تنه با نشیمنگاه در دانش آموزان کمشنوا برابر123 بود.

Conclusion

نتایج این مطالعه نشان داد که نارسایی شنوایی در بروز و افزایش ناهنجاري هاي وضعیتی موثر است. دانش آموزان مبتلا به کم شنوایی به طور کلی انحرافات شدیدتری در پوسچر طبیعی سر در مقایسه با دانش آموزان با شنوائی عادی داشتند. به نظر می رسد این مشکل می تواند کلیه کودکان کم شنوا را تحت تاثیر قرار دهد و بنابراین انجام مداخلات کمک شنیداری و کمک آموزشی برای جامعه کودکان کم شنوا توصیه می شود.

Keywords

کم شنوایی، پوسچر، دانش آموز

Comments (0)

No Comment yet. Be the first!

Post a comment

Post comment is closed by admin.