بررسی برخی عملکردهای شناختی و اثر پذیری امواج مغزی در مواجهه با صدا

فرهاد فروهرمجد, سیامک پورعبدیان ©, سمانه خورشیدی کیا ℗, زهره محبیان

بررسی برخی عملکردهای شناختی و اثر پذیری امواج مغزی در مواجهه با صدا

کد: G-15207

نویسندگان: فرهاد فروهرمجد, سیامک پورعبدیان ©, سمانه خورشیدی کیا ℗, زهره محبیان

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل فیزیکی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

نوع صدا و ویژگی های آن، مدت زمان مواجهه، ویژگی های فردی و حساسیت به صدا تأثیرات مخرب صدا را تعیین می کند. به عبارت دیگر صدا علاوه بر پاسخهای استرین فیزیولوژیکی ، بر واکنشهای ادراکی و روانشناختی محیطی نیز تأثیر می گذارد. این مطالعه با هدف بررسی و آنالیز سیگنال های EEG طراحی شد تا تاثیر صدای تولید شده در محیط آزمایشگاهی بر عملکردهای شناختی مغز را آشکار سازد.

روش کار

در این مطالعه مورد/شاهدی حجم نمونه بر اساس فرمول 20 نفر تعیین شد اما به علت شیوع بیماری کووید 19 مشکلات فراوانی در جمع آوری نمونه برای نویسندگان مطالعه بوجود آمد که از این تعداد فقط 16 نفر از دانشجویان در مطالعه شرکت نمودند. 50 درصد (8 نفر) از آنها مرد و 50 درصد دیگر زن (8 نفر) بودند. این مطالعه با هدف بررسی اثر صدا بر روی عملکردهای شناختی دانشجویان همچون تمرکز، تهییج، استرس،آرامش، تعلق خاطر به کار، علاقه مندی با استفاده از دستگاه EEG و سنجش حافظه کاری با استفاده از آزمون n-back در سال 1401 انجام شد. در این مطالعه افرادی انتخاب شدند که از نظر شرایط مختلف مانند داشتن خستگی شدید قبلی و مصرف داروهای خاص و مواد کافئین دار بررسی شده باشند و این موارد به عنوان معیارهای ورود و خروج به مطالعه در نظر گرفته شد. همچنین مدت زمان انجام مطالعه 40 دقیقه در نظر گرفته شد.

یافته‌ها

پارامترهای تعلق خاطر به کار ، تمرکز، آرامش با افزایش زمان کاهش می یابد که تنها برای پارامتر تعلق خاطر به کار، این کاهش معنی دار بود (P=0.006). در آزمون n-back میانگین تعداد سوالات پاسخ داده نشده و اشتباه پاسخ داده با افزایش سطوح ، افزایش می یابد که این افزایش تنها برای میانگین تعداد سوالات پاسخ داده نشده معنی دار است (P=0.002). همبستگی بین پارامترهای شناختی حاصل از هدست الکتروانسفالوگرافی در زمان های مختلف با شدت حساسیت ارتباطی مثبت و معنی دار با تمرکز در دقیقه 25 و آرامش در دقیقه 40 را نشان داد. نتایج این مطالعه نشان داد که صدا به عنوان یک عامل استرس زا بر عملکرد شناختی و سیگنال های مغزی تأثیر می گذارد. همچنین تراز فشار صدا عامل مهمی در اختلال در عملکرد شناختی و توانمندی مغز است که در طول زمان سبب کاهش تعلق خاطر به کار ، تمرکز، آرامش می گردد.

نتیجه‌گیری

براساس یافته های مطالعه حاضر پارامترهای تعلق خاطر به کار ، تمرکز، آرامش با افزایش زمان مواجهه با صدا کاهش یافته اند. با گذشت زمان ، هنگامی که بدن انسان در مواجهه با یک عامل فیزیکی زیان آور (صدا) قرار میگیرد متعاقبا استرس بعنوان یک پاسخ فیزیولوژیکی رخ می دهد. آنالیز اثر صدا بر توجه و حافظه کوتاه مدت، نشان داد که زمان پاسخ به محرک ها با افزایش تراز فشار صوت افزایش می یابد.

کلمات کليدی

مواجهه صدا، عملکرد شناختی، امواج مغزی

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.