روش های نوین نمونه برداری از ویروس ها درهوا

مبینا هاشمی © ℗, علی پور محمدی

روش های نوین نمونه برداری از ویروس ها درهوا

کد: G-50691

نویسندگان: مبینا هاشمی © ℗, علی پور محمدی

زمان بندی: زمان بندی نشده!

برچسب: عوامل شیمیایی

دانلود: دانلود پوستر

خلاصه مقاله:

زمینه و هدف

بیوآئروسل مفهومی است که برای تعریف تمام مواد بیولوژیکی از جمله ویروس ها استفاده می شود . ویروس هایی که در انسان بیماری زایی می کند اغلب از طریق راه های هوایی پراکنده و منتقل می شوند ، همین امر سبب شد که محققان در صدد بررسی نحوه نمونه برداری ویروس برآیند. در این مطالعه سعی شده است تا روش‌های موفقی که برای نمونه‌برداری و شناسایی ویروس‌ها در هوا مورد استفاده قرار گرفته‌اند، مرور شود.

روش کار

به دنبال بررسی روش‌های نمونه‌ برداری هوا در محیط‌های داخلی برای شناسایی ویروس ها ، موتورهای جستجوی پایگاه‌های اطلاعاتی دانشگاهی برای انتخاب مقالاتی که روش‌های مختلف نمونه‌ برداری برای تشخیص ویروس را توصیف می‌کنند ، استفاده شد. در پایگاه داده‌های PubMed ، google scholar، Science Direct و Web of Science، عملگر های «AND» و «OR» برای ترکیب کلیدواژه‌های زیر استفاده شدند: نمونه‌بردار هوا ، ویروس و فضای داخلی . در مجموع 208 مقاله تا اکتبر 2021 از جستجوی اولیه پیدا شد و عناوین آنها بر اساس زمینه تحقیقاتی آنها غربال شد. پس از حذف منابع تکراری ، 167 مقاله انتخاب شد و پس از غربالگری اولیه ، 68 مقاله انتخاب و چکیده آنها به طور مناسب بررسی شد. در نهایت نتایج 25 مقاله بررسی و ثبت گردید .

یافته‌ها

هیچ روش نمونه گیری واحدی برای نمونه برداری از تمام بیوآئروسل های محیط داخل مناسب نیست. رفتار بیوآئروسل ها در هوا متفاوت است و با اندازه ذرات مرتبط است ، از این رو انتخاب روش نمونه برداری مناسب بر اساس اندازه ذرات و نوع بیوآئروسل متفاوت است . روش نمونه برداری مناسب روشی است که در حین نمونه برداری باعث آسیب به عوامل میکروبی نشود ، برای دست یابی به این منظور استرس میکروبی در طول نمونه برداری (مانند اثرات خشک شدن و ایجاد نهفتگی در زمان نمونه برداری طولانی ) باید به حداقل برسد . در نمونه‌برداری هوایی از ویروس‌های حاوی RNA، حفظ حیات ویروس اجباری نیست ، اما حفظ یکپارچگی اسید نوکلئیک آن ضروری است. علاوه بر روش نمونه ‌برداری، شرایط محیطی حاکم هنگام نمونه‌ برداری همچون تهویه، حرکت هوا ، فاصله از تخت بیمار ، فعالیت بیمار در طول نمونه‌برداری ، رطوبت نسبی ، دما ، تعداد بیماران در اتاق نمونه‌ برداری ، سرعت جریان نمونه ‌برداری ، زمان نمونه ‌برداری نقش کلیدی در نمونه ‌برداری دقیق و شناسایی ویروس هدف دارد

نتیجه‌گیری

در اکثر نمونه برداری از ویروس ها ، فیلتر های PTFE ، فیلتر های ژلاتینی و سیکلون ها و در غلظت های بالای ویروس ایمپینجر ها با محیط کشت مناسب عملکرد مناسبی در جمع آوری ویروس داشته اند . واکنش زنجیره ای پلیمراز ترانس کریپتاز معکوس (RTPCR) به دلیل حساسیت بالا، استاندارد طلایی برای آنالیز و تشخیص SARS-CoV-2 در نظر گرفته می شود که بیشترین استفاده را برای این منظور دارد.

کلمات کليدی

روش های نمونه برداری ، ویروس ها , فضای داخلی

دیدگاه ها (0)

تاکنون دیدگاهی منتشر نشده است. شما اولین نفر باشید!

ارسال یک دیدگاه

ارسال دیدگاه توسط مدیریت بسته شده است.